Estrada Company, een Panamees familiebedrijf met meer dan 26 jaar ervaring in de export van watermeloenen, heeft zijn positie op de steeds competitievere Europese markt weten te consolideren, ondanks logistieke en klimatologische uitdagingen. Het bedrijf, dat in 1998 werd opgericht onder de naam Fenix Business Inc., is in de loop der jaren gegroeid en heeft zijn strategie aangepast.
"Onze hoofdactiviteit blijft watermeloen en meloen, maar we telen ook rijst en groene paprika voor de lokale markt," legt Jasser Estrada, algemeen directeur van het bedrijf, uit. Estrada Company heeft zich echter gefocust op watermeloen, vanwege de uitdagingen van het klimaat op hun land in Panama en de gevoeligheid van andere gewassen zoals meloen.
De Europese markt is de belangrijkste bestemming voor de watermeloenen van Estrada Company. "We concurreren voornamelijk met Brazilië en Costa Rica en in Europa met Marokko en Spanje," zegt Estrada. "Ons afzetvenster is kort, slechts twee maanden, dus het is cruciaal om de Europese markt op tijd te bereiken om goede prijzen te garanderen." In dit opzicht zijn logistieke problemen, vooral met betrekking tot de beschikbaarheid van ruimte op schepen, een constante uitdaging geweest, die de afgelopen jaren verergerd is na de pandemie.
Voor dit jaar heeft Estrada Company gepland om 200 containers watermeloenen naar Europa te exporteren, wat een minimaal teeltgebied van 150 hectare vertegenwoordigt. Het bedrijf wil echter verder gaan dan alleen maar een eenvoudige leverancier zijn. "Dit jaar gaan we een belangrijke stap voorwaarts zetten door te proberen ons product rechtstreeks aan de Europese retail te verkopen", bevestigt Estrada. Deze strategie is gericht op het verminderen van de afhankelijkheid van tussenhandelaren en het verbeteren van de winstgevendheid, een belangrijke uitdaging in een markt die zo kort en volatiel is als watermeloen, waar oncontroleerbare klimaatschommelingen de consumptiegewoonten drastisch kunnen beïnvloeden, iets wat een directe invloed heeft op de vraag en dus op de prijzen.
Estrada wijst erop dat watermeloenprijzen in Europa volatiel zijn en afhangen van factoren zoals aanbod op de plaats van bestemming en klimaatafhankelijke consumptiegewoonten. Hoewel prognoses kunnen worden gemaakt, kunnen werkelijke marktomstandigheden, zoals een koufront dat de consumptie vermindert, de prijzen drastisch beïnvloeden.
Het bedrijf werkt met vaste of gegarandeerde minimumprijzen, die een basisinkomen garanderen om de kosten te dekken, vooral in tijden van onzekerheid. Estrada vermeldt dat een doos watermeloenen zeer hoge prijzen kan opleveren als het lukt om op het juiste moment op de Europese markt te komen.
Watermeloenvariëteiten die Estrada Company exporteert zijn onder andere de Quetzalí met pitten en de pitloze Joya, waarbij Duitsland de belangrijkste afnemer is van de variëteit met pit. Daarnaast onderzoekt het bedrijf nieuwe mogelijkheden, zoals de teelt van miniwatermeloenen, waarvoor steeds meer interesse is op de Europese markt.
De kwaliteit van het product is van fundamenteel belang om concurrerend te blijven in Europa. Om kwaliteit te verkrijgen werkt het bedrijf met geënte watermeloen, met technologie en uitgebreide ervaring in watermeloenen. Estrada Company voldoet aan strenge internationale normen, waaronder certificeringen als GlobalGAP, SMETA, GlobalGAP GRASP en Rainforest Alliance. "In Europa kun je geen enkele watermeloen verkopen als deze niet gecertificeerd is," benadrukte Estrada, die het belang van deze certificeringen voor toegang tot belangrijke markten onderstreept.
Op economisch niveau blijft de export van watermeloenen van vitaal belang voor Estrada Company en voor Panama. "We creëren meer dan 600 directe banen en 1.200 indirecte banen", aldus Estrada, die de impact van het bedrijf op de lokale economie benadrukte. De duurzaamheid van het bedrijf hangt echter voor een groot deel af van stimuleringsmaatregelen van de overheid om een deel van de productiekosten te dekken en vooral om voorop te blijven lopen in innovatie met nieuwe landbouwtechnologieën, zoals ze gedurende hun hele traject hebben laten zien.
Estrada Company is begonnen met het diversifiëren van haar aanbod en onderzoekt de productie en export van nieuwe producten zoals gember en binnenkort Tahitiaanse citroen. Ze hebben geëxperimenteerd met het exporteren van een container gember naar de Verenigde Staten om de markt te testen. Deze diversificatie is onderdeel van de strategie van het bedrijf om de productbasis te verbreden en de afhankelijkheid van watermeloen alleen te verminderen.
Voor meer informatie:
Jasser Estrada (algemeen directeur)
Estrada Company S.A.
Nueva Gorgona, Chame. Finca La Faustina
Panamá
Tel.: +507 61010337
[email protected]
https://estradacompany.weebly.com