Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Twee nieuwe kersenmerken Bonanza en Blossom gelanceerd

Telers van kersen in het VK verkopen traditioneel aan Britse retailers, maar voor telers van grote kersen van hoge kwaliteit zijn de prijsopbrengsten of de verkochte volumes soms niet wat ze zouden moeten of kunnen zijn. Dit jaar zou dat kunnen veranderen met de lancering van twee nieuwe premium kersenmerken op de Britse en internationale markt.

.


Bonanza en Blossom
"Ik wil de telers een alternatieve markt bieden voor kersen van hoge kwaliteit," zegt Jon Clark, Managing Director van Fruit World International, die al 35 jaar werkzaam is in de AGF-sector, waarvan vele jaren in het opbouwen van kersenmerken en marketing op zowel de Britse als internationale markten. " Hoewel telers de retailmarkt altijd nodig zullen hebben en Britse kersen in de schappen van de supermarkten moeten liggen, moeten telers ook meer opties hebben om hun premiumkersen op de markt te brengen. Onze premiumkersen uit het VK zullen op de markt worden gebracht onder de merknamen Bonanza en Blossom. We hebben twee merken om effectieve afzet in dezelfde landen/markten mogelijk te maken, zodat twee lokale retailers niet met elkaar concurreren."

Het kersenseizoen in het VK leek dit seizoen veelbelovend vroeg te beginnen, omdat er voldoende koeluren waren tijdens de winter, ondanks een gebrek aan extreem koude temperaturen. Echter, de temperaturen bereikten vervolgens niet de ideale niveaus voor bijen om te bestuiven, waardoor de vruchtzetting achterbleef bij de verwachtingen.

"Als gevolg hiervan heeft het VK te maken met een oogst die korter is dan normaal, met in sommige gebieden slechts 65-70% van een volledige oogst," legt Jon uit. "Met name de variëteiten Kordia en Regina hebben 'harde' koeluren nodig in de winter, en het gebrek hieraan heeft zijn tol geëist op de oogst, evenals de koele periode tijdens de bestuiving, die impact heeft gehad op de vroegbloeiende variëteit Sweetheart. De timing zal ook meer in lijn zijn met een normaal jaar. De situatie in Spanje is vergelijkbaar en Zuid-Italië heeft de helft van zijn oogst verloren door weersproblemen, terwijl Turkije tot nu toe een beetje een non-starter is. De kersenteelt in Zuidwest-Duitsland werd getroffen door recente stortbuien en overstromingen, waardoor de vraag zal verschuiven naar meer geïmporteerde (Turkse) producten omdat de volledige lokale oogst niet beschikbaar zal zijn."



"Dit betekent dat er geen overaanbod zal zijn op de markten van het noordelijk halfrond. De kortere volumes zijn echter niet noodzakelijk een slechte zaak, omdat de arbeidskosten en sommige inputkosten lager zullen zijn voor telers, maar de vraag zal hoger zijn."

Fruit World International werkt samen met telers verspreid over heel het VK en kan premiumkersen leveren van half juni tot half september. "Ik heb gedurende mijn hele carrière met veel van deze telers samengewerkt," zegt Jon. "Ze zien de mogelijkheid om zich te verbinden aan een merk. Eén merk voor meerdere telers biedt de mogelijkheid om gedurende het hele seizoen continuïteit te bieden met fruit van hoge kwaliteit. We zien dit als een kans om kersen uit het VK op internationale markten zoals de EU, het Midden-Oosten en het Verre Oosten te introduceren. Dit moet echter wel op de juiste manier gebeuren, in overeenstemming met de protocollen."

Voor meer informatie:
Jon Clark
Fruit World International
Tel: +44 (0) 7525 668880
[email protected]
www.fruitworld.co.uk

Publicatiedatum: