Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe app voor aanvoer en verkoop van ZON

Het afgelopen jaar is ZON druk bezig geweest met de ontwikkeling van de aanvoer- en verkoopprognose app. Deze app heeft als doel om de aanvoer en verkoop van producten beter op elkaar af te stemmen. Data-analist Juliënne Cornet is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en implementatie ervan. In een interview met ZON magazine vertelt ze meer over deze nieuwe app en over de uitdagingen die dit proces met zich meebracht.

Alle data bij elkaar
"We maken gebruik van de Power-app. Dit is een applicatie van Microsoft die veel verschillende mogelijkheden biedt en die zowel op een telefoon als laptop te gebruiken is", legt Juliënne uit. "Je kunt er niet alleen data in visualiseren, maar ook data in opslaan, analyseren en effectief samenbrengen. Bovendien kun je veel onderdelen van de app helemaal zelf ontwerpen en naar je eigen hand zetten. Het is de perfecte tool voor het op elkaar afstemmen van de aanvoer en verkoop binnen ZON."

Juliënne vertelt hoe de aanvoer- en soms ook verkoopcijfers voorheen door iedere productmanager apart werden bijgehouden. "Op zich werkte dat prima, alleen het nadeel daarvan was dat je niet in één oogopslag kon zien hoe het ervoor stond. De cijfers stonden immers nergens allemaal bij elkaar in een handig overzicht. Met de nieuwe Power-app is dit wel het geval. De gegevens zijn nu intern ook via een dasboard beschikbaar voor alle ZON medewerkers. Dit scheelt veel interne communicatie en het versnelt onze werkprocessen."

Gebruiksgemak voorop
De ontwikkeling van de app had best wat voeten in de aarde. "Mijn voorganger was al gestart met de ontwikkeling van deze app, voordat ik hier een jaar geleden kwam werken", legt Juliënne uit. "Het werd uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid om de app verder te ontwikkelen en te implementeren. Er werden regelmatig meetings gehouden met een werkgroep van eindgebruikers. Zo kreeg ik een beeld van de manier waarop de app gebruikt zou worden, welke functies de app moest hebben en hoe de interface eruit moest zien."

"Het was best veel werk, maar het was wel noodzakelijk. Je wil immers dat alle gebruikers echt iets hebben aan de app. De Power-app is nu zo ontwikkeld dat gebruikers zelf kopers of telers kunnen toevoegen en deze ook kunnen indelen in productgroepen. Alle data wordt opgeslagen in ons systeem, om het vervolgens in een dashboard te zetten."

Meer efficiëntie, meer opbrengst

De app wordt inmiddels zo'n twee maanden gebruikt door de productgroepen trostomaat, troscocktail en snacktomaten, maar uiteindelijk zal de app ook worden uitgerold binnen andere productgroepen. "Het is één van de stappen richting een meer data-gedreven verkoopproces", aldus Juliënne. "Je merkt dat het best nog even wennen is om op deze manier te werken, maar over het algemeen is iedereen er positief over als ze eenmaal begrijpen hoe het werkt. Het heeft even tijd nodig, maar het is belangrijk dat uiteindelijk iedereen erin werkt, zodat alle aanvoer- en verkoopcijfers compleet zijn."

Via de app worden eerst de seizoens- en weekcontracten ingevuld, daarna is precies zichtbaar wat er nog op week- en dagbasis voor de daghandel beschikbaar is. "We kunnen zo veel gemakkelijker zien wat we nog te verkopen hebben. Zo kunnen we preciezer anticiperen en efficiënter verkopen, met als einddoel meer opbrengsten voor onze telers."

Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 323 9999
[email protected]
www.royalzon.com

Publicatiedatum: