Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Braziliaanse notenmarkt in de lift door gezondheidstrend

De notenmarkt in Brazilië maakt een veelbelovende groei door, vooral door de toenemende aandacht van consumenten voor gezondheid en levensstijl. De vraag naar voedzame noten zoals walnoten, pistachenoten en amandelen, die niet in eigen land worden geteeld, stijgt.

Brazilië is een belangrijke teler van vier van de acht meest geconsumeerde noten wereldwijd. Dit zijn paranoten, cashewnoten, pecannoten en macadamianoten, met een jaarlijkse raming van respectievelijk 38.000 ton, 147.000 ton, 5.000 ton en 1.100 ton. Hoewel het technisch gezien peulvruchten zijn, worden pinda's op grote schaal geconsumeerd als noten in verschillende vormen. Het is opmerkelijk dat Brazilië ongeveer 960.000 ton pinda's oogst en ramingen wijzen op een voortdurende toename van de teelt.

Brazilië is een grote mondiale exporteur van sommige van deze noten. Het land kan dus zelf voorzien in de binnenlandse vraag naar deze producten. Pistaches, walnoten en amandelen teelt Brazilië echter niet in eigen land of in relevante commerciële hoeveelheden en het land is sterk afhankelijk van invoer om aan de vraag te voldoen. Bovendien zorgt de aantrekkingskracht van deze noten, die bekend staan om hun gezondheidsvoordelen en veelzijdigheid in verschillende culinaire toepassingen, ervoor dat ze een aantrekkelijke optie zijn voor Braziliaanse importeurs die willen voldoen aan de groeiende vraag naar gezonde voedingskeuzes.

Consumenten kopen deze producten voornamelijk in de retail (47 procent) en speciaalzaken (31 procent). In supermarkten zijn deze producten meestal afzonderlijk verkrijgbaar binnen elke categorie of gemengd met andere soorten noten. Verpakte producten zijn goed voor 77 procent van de afzet in de retail in Brazilië. Speciaalzaken verkopen ze vaak los. Hoewel de voorkeur van de consument per regio kan verschillen, kunnen cashewnoten en paranoten beschouwd worden als de meest gangbare noten voor Braziliaanse consumenten. Het is vermeldenswaard dat de regio Zuidoost, waartoe de staten São Paulo en Rio de Janeiro behoren, het leeuwendeel van de retail afzet en het totale aantal winkels voor zijn rekening neemt. Als motor van de Braziliaanse economie vertegenwoordigt São Paulo ongeveer 30 procent van de rijkdom van het land.

Klik hier om het volledige rapport te lezen.

Bron: apps.fas.usda.gov

Publicatiedatum: