Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Overgevlogen ananas van RCM

In Primeur nr. 2 van 27 juli 1994 staat de ananas centraal en komt een aantal importeurs aan het woord, waaronder ook Paul Vermeiren van RCM in Sint Katelijne Waver (België). Lees hier het hele artikel:

Overgevlogen ananas van RCM

RCM, in Sint Katelijne Waver, verhandelt uitsluitend ananas die vanuit verschillende locaties in Afrika wordt ingevlogen naar hier. Dagelijks landen er vliegtuigen met verse ananas voor dit bedrijf, dat inmiddels een Europees marktaandeel heeft verworven van 20% van alle vliegananas. De heer Paul Vermeiren, directeur van het bedrijf, vertelt dat de hoeveelheden ananas, die ingevlogen worden de laatste 10 jaar zijn vervijfvoudigd.


Directeur Paul Vermeiren toont de vliegananas

"Op dit moment wordt er jaarlijks ongeveer 25.000 ton ananas per vliegtuig aangevoerd," vertelt de heer Vermeiren. Dat is volgens hem te danken aan een tweetal factoren. Allereerst neemt de ananas in het fruitassortiment een bijzondere plaats in, omdat de consument bij elke aankoop over het algemeen maar één exemplaar koopt, waarvoor hij relatief vrij veel geld moet neertellen en waarvan de rijpheid en de kwaliteit niet makkelijk zijn vast te stellen aan de buitenkant. Wanneer de kwaliteit van de vrucht slecht is, is daarmee de volledige aankoop mislukt. Bij een ingevlogen ananas is de kans op teleurstelling aanmerkelijk kleiner. Na de pluk is de vrucht onder goede omstandigheden circa 21 dagen houdbaar. Wanneer ze wordt ingevlogen kan vrijwel deze hele periode besteed worden aan distributie en afzet. Wat voor een product met een relatief lage rotatiesnelheid een groot voordeel is. Bij vervoer over zee wordt de helft van deze tijd al in beslag genomen door het transport.

De tweede factor die verantwoordelijk is voor de toename van de 'vliegananas' is het goedkoper worden van de chartervluchten, met name vanuit Ghana. Ghana is de hoofdleverancier van RCM. De twee Ghanese merken die gevoerd worden, zijn Ghana Gold en Mashaco. "Wij hebben al lang een uitstekende handelsrelatie met Combined Farmers, de producent van de Thana Gold ananas. We hebben hiervan de alleenverkoop voor Noord-Europa. Om een eenheid in verpakkingen te verkrijgen, hebben wij hier dozen laten ontwerpen, waarin de ananassen per zes stuks rechtop worden vervoerd. Deze dozen worden plano per schip naar Ghana vervoerd. De dozen die in Afrika zelf worden gemaakt, zijn van een slechte kwaliteit. De lijm is op maismeelbasis en ze vallen hier nogal eens uit elkaar. De aangevoerde ananas varieert in grootte van 800 gram tot 2,8 kilo. De grotere maten gaan veelal naar Duitsland."

Paul Vermeiren vertelt dat de teelt van ananas nauwkeurig gepland kan worden. Vijf maanden na het planten vindt de bevruchting plaats en 150 dagen later is het suikergehalte optimaal en kan de vrucht geplukt worden, en dat het jaarrond. Alleen in de regenperiodes in juni en september is het iets minder betrouwbaar en moet er wat nauwkeuriger worden opgelet. Bootananas wordt meestal iets vroeger geplukt, van 130 tot 135 dagen. Paul Vermeiren: "Ananas is gevoelig voor warm weer. De bootananas heeft daar duidelijk onder te leiden. Dit wordt dan opgevangen door onze vliegananas."

Steeds meer supermarktketens gaan over op vliegananas. Het langere schapleven, maar vooral de betere kwaliteit en smaak zijn doorslaggevend. Er is zelfs een supermarktketen die een promotieaktie van een halfjaar voorbereidt, onder het motto 'beter een vliegananas van 1 kg dan een bootananas van 2'.

Bron: Primeur - 9e jaargang - nummer 2 - 27 juli 1994