Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeroen Den Haerynck gestart bij sinds januari opgericht SAFTA

"Een gelijkwaardige onderhandelingspositie creëren voor Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse exporteurs"

Tholen - Opkomen voor de belangen van Latijns-Amerikaanse exporteurs. Het is iets wat Jeroen Den Haerynck in zijn tijd bij MTSL Surveys en later Quality Studio al zeer na aan het hart lag. Lang was dit tijdens zijn werk als kwaliteitscontroleur, maar sinds begin dit jaar besloot hij zich hier fulltime op te richten met een overstap naar SAFTA (South American and African Fruit Trade Association). "Er wordt vaak misbruik gemaakt van Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse exporteurs naar Europa. Met SAFTA willen we een gelijkwaardige onderhandelingspositie creëren voor exporteurs, waarbij objectief naar product gekeken wordt", zo vertelt Michiel Den Haerynck, zoon van Jeroen en verantwoordelijk voor de marketing van SAFTA.

"SAFTA is sinds januari van start gegaan, waarvoor mijn vader samen met Sebastian De La Cuadra als strategisch adviseur actief is, naast de twee bedrijfsleiders (Diego en Tomas De La Cuadra) die momenteel in Chili gebaseerd zijn", vervolgt Michiel. "Het is eigenlijk een partnerschap tussen de verschillende aangesloten exporteurs en Europese bedrijven die dezelfde visie van transparantie en belangenbehartiging voor de exporteurs voor ogen hebben."

"We hebben veel gezien dat exporteurs slechte ervaringen hebben met Europa. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra kosten door kinken in de kabel in het logistieke proces, die op de exporteurs verhaald worden of de claim dat producten bij aankomst niet de juiste kwaliteit hebben. Vaak heeft een exporteur dan geen poot om op te staan, omdat ze niet kunnen bewijzen dat zij hier niet verantwoordelijk voor zijn. Dan moeten ze beslissen dat ze of niet exporteren of blijven exporteren, maar met alle gevolgen en extra kosten van dien. Het gevolg is vaak dat ze de bittere pil nemen, want iets is beter dan niets."

Dit zijn de problemen waarbij SAFTA de macht terug wil geven aan de exporteurs. "In plaats van importeurs nog meer macht geven, willen we dat er objectief naar een product gekeken wordt. Mensen vergeten vaak dat een avocado voor 5 euro in de supermarkt ligt, maar de eigenlijke som die wordt betaald aan de telers/exporteurs op centen op de kilo ligt. Tussen deze twee prijzen zit een zeer grote discrepantie. Met de partners van SAFTA is het de bedoeling dat er van A tot Z ondersteuning komt voor deze exporteurs om hun producten naar Europa te krijgen. Een verzekering van vaste tarieven, die niet te pas en te onpas gewijzigd worden. Kortom, zorgen dat exporteurs sneller en eerlijker betaald worden, zodat zij hun families kunnen voeden en ook met hun bedrijf kunnen groeien, zodat aan het einde van de rit iedereen er beter van wordt."

Mentaliteitswijziging
Dit doet SAFTA door middel van een netwerk van aangesloten partners. "Ondanks dat we nog maar recent van start gegaan zijn, begint het bedrijf al mooi vorm te krijgen in samenwerking met de partners, zoals Quality Studio, International Distribution Partners (IDP) en SA/VE Insurance. Elk van de partners heeft aangegeven dat ze de principes van vaste prijzen en transparantie, waar SAFTA voor staat, onderschrijven. Dat is voor ons ook van groot belang. Op deze manier willen we samen de kwaliteit bij vertrek waarborgen en is er vervolgens verzekering bij transport dankzij SA/VE, waarna Quality Studio bij aankomst de kwaliteitscontrole doet en IDP helpt met de inklaring, documentatie, warehousing en uiteindelijke transport naar de eindkoper."

"Onderwijl wordt heel dat proces een beetje bij de hand vastgehouden door SAFTA-mensen ter plaatse, die vervolgens bij elk probleem gelijk kunnen aantonen dat de schuld hiervan niet bij de exporteur ligt. Zij kunnen dan dus niet de dupe worden van elk klein foutje in de koudeketen. Dit is het proces hoe SAFTA een mentaliteitswijziging wil bewerkstelligen. We hoeven geen monopolie in deze industrie te krijgen, maar het doel is om eenieder bij te leren hoe rechtvaardige handel gedreven moet worden."

Educatie
Naast de focus op deze misstanden helpt SAFTA ook in het educatieproces. "Dat is het tweede deel van ons klantenbestand. Zo zijn er bijvoorbeeld ook bedrijven die niet weten hoe ze moeten exporteren, maar wel de capaciteiten ervoor hebben. Wij willen ze dan onderrichten in het proces om te exporteren naar Europa. Een voorbeeld hiervan zijn de kwaliteitsstandaarden, die in Zuid-Amerika en Afrika vaak lager zijn. Het is dan zaak om ze mee te nemen in het educatieproces van de strikte vereisten in Europa en de kwaliteit die nodig is om een succesvol product aldaar af te zetten. Daarnaast is het ook belangrijk om aan te geven wat er gebeurt als je een minderwaardig product verscheept en de gevolgen hiervan in het vertrouwen en de relaties met Europese contacten. Op deze manier willen we aan beide kanten van de keten een verschil maken."

Vierdubbele A
Voor nu richt SAFTA zich hierbij nog voornamelijk op Zuid-Amerika en Oost-Afrika, maar, zo stelt Michiel, dit hoeft zich in de toekomst zeker niet tot deze regio's te beperken. "SAFTA staat eigenlijk voor een vierdubbele A: Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Australië. Omdat er al veel contacten waren in Zuid-Amerika door de tientallen jaren ervaring in de logistiek die mijn vader en Sebastian meebrengen, is hier eerst de focus op gekomen. Daarnaast zijn we ook aan het kijken of het klantenbestand in Oost-Afrika verder uitgebouwd kan worden. Hierbij is het voor nu ook het toetsen van het concept. Is er vraag naar een dergelijke service en is de organisatie sterk genoeg?"


Het SAFTA team na een meeting met het TrueDel team tijdens Fruit Logistica

"Als dit zo blijkt te zijn, is er echter wel degelijk de ambitie om naar de andere A's uit te breiden. In principe kunnen we iedereen met een soortgelijke keten en voorwaarden helpen. Alleen moeten we wel zorgen dat het een organische groei is, waarbij we onszelf niet voorbij lopen. We moeten kijken of de service en het proces dat we voor ogen hebben robuust genoeg is om op te schalen naar meer klanten op verschillende continenten. Uiteindelijk is iedereen ervan overtuigd dat het absoluut een meerwaarde creëert voor de exporteurs, maar het is belangrijk dat we het op een gecontroleerde manier doen."

Dit geldt, zo legt hij uit, ook aan de kant van de samenwerking met partners. "Een groot deel van de export naar Europa gaat via Rotterdam of Antwerpen en daar is er met de huidige partners nog genoeg capaciteit om te groeien. Echter, als we bijvoorbeeld willen kijken naar andere havens zullen we misschien ook meerdere partners nodig hebben. Het blijft dan wel van belang dat zij dezelfde principes onderschrijven die wij en onze partners voor ogen hebben. Als dat het geval is, kan de sky the limit zijn."

Voor meer informatie:
SAFTA
11 Noordkaai
2170, Antwerpen, België
Tel.: +32 477 687 639
info@safta.trading
www.safta.trading