Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hugo Fruit (Ecuador)

"Ongewoon lage vraag naar bananen voor de tijd van het jaar"

De Ecuadoraanse bananensector is opgelucht dat het gezond verstand heeft gezegevierd na het Russische importverbod van vorige week. Nu kunnen de telers en exporteurs zich richten op andere uitdagingen zoals de gevolgen van de recente zware regenval op de bananenplantages en de 'ongebruikelijke' marktvraag, stelt Hugo Castro, verkoopmanager bij Hugo Fruit. "Door de constante regenval ontbreekt de gebruikelijke hoge vraag."


María José en Hugo Castro

"Er wordt een Russische delegatie van fytosanitaire inspecteurs in Ecuador verwacht. Als sector zijn we gewend aan dit soort inspecties. Ook enkele van mijn vrienden werken bij de bedrijven die op de lijst van Rusland stonden. Aanvankelijk was er chaos en nervositeit, maar bedrijven bleven de normale hoeveelheden laden en dat is een goede gok gebleken. De ladingen zijn onderweg naar hun bestemming", stelt Castro.

Hij zegt dat de marktvraag een beetje vreemd is. "Normaal gesproken zien we in de eerste 20 weken van het jaar een piek met vraag van overal. Maar nu zie ik die hoge vraag niet. We kunnen elke banaan verkopen, maar er is geen enkele markt die druk op ons uitoefent of veel bananen vraagt. De oogst helpt om een redelijke prijs te handhaven, want er is meer aanbod. De gedane investeringen leiden tot resultaten, want het fruit is zwaarder, er zijn meer kartons per hectare dan vorig jaar."

Hij zegt dat het weerfenomeen El Niño, dat droogte naar andere delen van Zuid- en Midden-Amerika heeft gebracht, de afgelopen drie weken voor constant harde regen in Ecuador heeft gezorgd. "Hoewel het de teelt nog niet beïnvloedt, kan het leiden tot overstromingen, waardoor de percelen verzadigd raken van water. Het fruit kan erg gevoelig worden tijdens het transport. Het eerste 'regenfruit' wordt over twee weken geoogst. Maar voor dit soort gevallen hebben wij voorraad liggen voor 13 weken", legt Castro uit.

De focus van Hugo Fruit is het aanboren van nieuwe markten. "We richten onze blik op dit moment naar nichemarkten zoals Japan, Zuid-Korea, China, Polen en Duitsland. Al deze markten vereisen speciale verpakkingen, traceerbaarheid en veel chemische controles om te voldoen aan de MRL's."

Vorig jaar exporteerde het bedrijf gemiddeld 40 containers bananen per week. Dit jaar is het doel om, afhankelijk van de vraag in het hoog- en laagseizoen en afhankelijk van de teeltomstandigheden, gemiddeld 50 containers te verzenden.

Andere aspecten die de sector zorgvuldig in de gaten houdt, zijn de gevolgen van de tragere maritieme verbindingen gezien de enorme volumes bananen die Ecuador over de hele wereld exporteert. Dit heeft ertoe geleid dat exporteurs en kopers overstappen op de minder geliefde spottarieven. "We moeten rekening houden met logistieke aspecten zoals tarieven en vertragingen in de Rode Zee en het Panamakanaal. Al het fruit bestemd voor Rusland moest via Argentinië, op de langere route. Vroeger tekenden we jaarcontracten, tegenwoordig worden elke 10-15 dagen de tarieven herzien. Het beïnvloedt ook de kartonprijs. Al deze factoren samen vormen echt wel een issue. Er beweegt tegenwoordig heel veel met de economische crisis, renteverhogingen, langzamere afzet etc. De grote spelers in de sector schalen hun contacten af en werken meer op spotbasis."

"De spotmarkt is geen stabiele manier om zaken te doen. Er is te veel onzekerheid. Wij zijn het enige land dat een Bananenwet heeft. Maar we concurreren met Midden-Amerikaanse landen en we moeten ons aanpassen aan de nieuwe bananenrealiteit. Op de spotmarkt is er geen prijs- en volumeverplichting", besluit Castro.

Voor meer informatie:
Hugo Castro
Hugo Fruit
Tel: +593 999423369 (Ecuador)
gerencia@hugofruit.com

Publicatiedatum: