Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sterke groei Indiase kokosnotenexport

Door de hoge vraag naar kokos, met name op de binnenlandse markt, stijgen de inkoopprijzen in India traditioneel vanaf september en dat gedurende enkele maanden, zegt Kaushal Khakhar, CEO van Kay Bee Exports. "Kokos is jaarrond beschikbaar in India en de prijsstijging vanaf september heeft geen al te grote invloed op de buitenlandse vraag, aangezien de kwaliteit algemeen erkend wordt als superieur in vergelijking met andere herkomstlanden. In de maand maart vindt de piek van het seizoen plaats en dan wordt ook op prijs geconcurreerd. We verwachten een aanzienlijke stijging van de export."

Hoewel kokos een vrij nieuw product in het assortiment is voor Kay Bee Exports, benadrukt Khakhar de solide groei van de export. "We hebben contracten op jaarbasis lopen met verschillende Europese retailers en we verwachten nog enkele nieuwe af te sluiten op de Fruit Logistica in Berlijn."

Volgens Khakhar wordt kokos uit India voornamelijk geconsumeerd in Zuid-Europa. "De vraag stijgt traditioneel rond maart, met het begin van de lente. Het gros gaat naar Spanje en Italië, maar er is ook export naar Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Kokos is een veelzijdig product. Zo kun je een volledige kokosnoot in de supermarkt vinden, maar ook het gesneden vruchtvlees in bekers of in fruitsalade."

Hoewel Indiase kokos duurder is dan de Afrikaanse tegenhanger, benadrukt Khakhar dat het marktaandeel van het Indiase product elk jaar toeneemt. "Indiase kokos wordt goed geaccepteerd door Europese klanten, dankzij de constante aanvoer en superieure kwaliteit bij aankomst in vergelijking met 'traditionele' herkomstlanden. Het merendeel van de kokos op de Europese markt is nog steeds afkomstig uit Afrika. Echter, de kwaliteitsconsistentie bij aankomst is de reden waarom India jaar op jaar marktaandeel wint. Daarnaast is onder normale omstandigheden de transittijd tussen India en de meeste Europese havens, zoals Rotterdam en Barcelona, gewoonlijk 20 à 25 dagen, wat behapbaar is."

Momenteel is het zeevervoer naar Europa niet zonder uitdagingen. "De problemen in de Rode Zee zorgen voor een 10 dagen langere transittijd voor schepen die via Kaap de Goede Hoop varen. En deze omweg brengt hogere kosten met zich mee voor de rederijen. Expediteurs betalen uiteindelijk drie tot vier keer zo hoge tarieven. Bovendien varen er nu ook minder schepen, wat betekent dat het vinden van scheepsruimte een uitdaging kan worden", besluit Khakhar.

Kay Bee Exports is standhouder op de Fruit Logistica: hal 5.2, stand C21.

Voor meer informatie:
Kay Bee Exports
Tel: +91 88 79 000 973 (India)
Export@kaybeeexports.com
www.kaybeeexports.com

Publicatiedatum: