Het concept 'Beste Product van het Jaar' is een grootschalige consumentenverkiezing die zowel in Nederland als Belgiƫ wordt georganiseerd. Het hoofddoel van deze verkiezingen is tweeledig; enerzijds het genereren van positieve (media)aandacht voor producenten en retailers en anderzijds geeft het bieden van inzicht in de mening van consumenten rondom een specifiek product. Welk product zal dit jaar de eretitel in ontvangst mogen nemen?
In de categorie AGF doen de volgende producten mee: Lidl met Pastagroenten Italiaanse stijl, Jumbo met Fijnproevers Blauwe Bessen, Albert Heijn met de Snoep radijsmix, en online supermarkt Picnic met snacktomaten.
Binnen fruitsnacks is er de keus tussen Jumbo met Tessa en Albert Heijn met Spank appel tegen Picnic met Knijpfruit appel banaan.
Albert Heijn, Plus en Lidl strijden binnen de categorie verspakketten met curry madras tegen die van Jumbo Mexicaanse burrito's.
Binnen de categorie maaltijdsalades zijn er twee keuzes: de maaltijdsalade Griekse Gyros (Jumbo) en Basis Maaltijdsalade pittige kip (Albert Heijn)
Tot slot strijden in de categorie fruitsap Vers Sap Sinaasappel van Jumbo met drie houdbare sappen: Lidl (Appel, Mango & Passievrucht), Albert Heijn (Frisse fruitdrank appel perzik) en Picnic (Bio Appelsap troebel).