Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Opvolger Frans van de Polder start 1 september

Bedrijfsadviseur AVN Christ Manders zwaait af

Tholen – Hoe kan je je rendement verbeteren? Zijn er nog kostenbesparingen te behalen? Wie is je doelgroep en liggen de juiste producten voor hen in de winkel? Deze en nog een waslijst aan andere onderwerpen kunnen ter tafel komen in een gesprek met AVN-bedrijfsadviseur Christ Manders. Op 1 september neemt Frans van der Polder, die na de sluiting van zijn winkel nog altijd actief is in de branche, het stokje over. “Bel hem vooral plat, dat deed hij voorheen bij ons ook altijd”, grapt Christ quasi serieus. Hij ging deze week voor het laatst op pad namens AVN.


Christ Manders zwaait af

Want soms is het oorverdovend stil vanuit de groentemannen, als het om actievoeren gaat, maar ook wanneer het gaat om gebruik te maken van de diensten die AVN aan ondernemers biedt. Een handvol groentemannen pakte de handschoen in juni op om actie te voeren voor het 0% btw tarief op AGF. AVN zette daarop in, niet alleen zodat AGF goedkoper zou worden, maar ook omdat de branche en je als winkel, op die manier laat zien te staan voor een gezond product dat een bijdrage levert aan een gezonde leefstijl. Een zogenaamd uniek verkoopargument om jezelf mee op de kaart te zetten.

Kok worden?
Denken in unieke verkoopargumenten is hard nodig. “Een krop sla en doosje aardbeien koop je overal, maar als jij kunt vertellen dat je de lekkerste hebt want....het is op unieke manier geteeld, het heeft meer zonuren gehad, enzovoort, dan heb je een uniek verkoopargument, dat is de kracht van de groenteman”, is Christs ervaring. “De supermarkt heeft veel overgenomen, en nee, ze zijn niet goedkoper, maar ze hebben een ander verdienmodel. Stop dus met die vergelijkingen. Kijk naar je eigen kracht en die ligt onder andere in het verbijzonderen van je product.”

Frans van de Polder neemt het stokje over

Een belangrijke trend waar groentemannen rekening mee moeten houden, is gemak. Christ: “Je ziet dat onbewerkt product kleiner wordt en bewerkt groter. Heeft de traditionele groenteboer dan geen bestaansrecht meer? Moet je dan ook kok worden? Nee, maar je moet wel blijven opletten dat je nog een boterham kan verdienen en dat vergt een ander soort ondernemerschap dan 10 jaar geleden.”

Als groenteman moet je die omslag kunnen maken en dat in een wereld die steeds complexer wordt en waar steeds meer regels worden opgelegd, zoals laatst het verbod op wegwerpplastic. Christ: “Daar word je als ondernemer niet vrolijk van. Maar je hoeft het niet zelf te doen. Als AVN proberen we de regels behapbaar te maken, maar als ondernemer moet je er wel mee aan de slag, want jouw consument is er ook mee bezig.”

Cijfers op tafel
AVN heeft twee bedrijfsadviseurs rondrijden, Andrea Paffarini in Noord-Nederland en één in Zuid-Nederland waar Frans van der Polder het binnenkort van Christ overneemt. De adviezen zijn altijd maatwerk, maar AVN beschikt inmiddels over een uitgebreide gereedschapskist, waaronder het stappenplan voor rendementsverbetering STAP. “Er speelt heel wat in ondernemersland, bedrijfsbeëindiging, -overname, faillissementen, persoonlijke tragedies waarbij het niet meer lijkt te lukken of het plezier in ondernemen wegebt. Als we dan worden gebeld, zijn we er als de ‘courgettes’ bij, want we willen niet dat winkelpunten verloren gaan. In onze sector is het nog altijd mogelijk een goede boterham te verdienen.”

Valkuil
Wat Christ vaak tegenkomt is dat, wanneer het rendement onder druk staat, ondernemers in de valkuil trappen van steeds harder werken. “Als je veel meer uren gaat maken, omdat je niet kunt sturen op de cijfers, dan wordt het lastig. Binnen 40-45 uur moet je een boterham kunnen verdienen.” Christ komt in een persoonlijk gesprek tot de kern van het probleem. Ondernemers zijn niet zomaar open over de cijfers. “Als je dan ziet dat ze een gemiddelde uuromzet hebben van 50 euro…, ja, dan lukt het niet. De knoppen waar je dan aan kunt draaien, die weten we wel te vinden, inkoop, verkoop, mensen anders inzetten, meer marketing, social media, liggen de juiste producten in de winkel voor jouw doelgroep, enzovoort.”

Christ neemt afscheid als bedrijfsadviseur maar blijft nog betrokken bij een aantal zaken zoals alles dat met de hygiënecode te maken heeft. Verder gaat hij zich richten op zijn vrijwilligerswerk bij Vrienden van Lourdes en als koster. Christ: “Op mijn 14e ben ik begonnen met werken en heb het altijd kei-leuk gevonden, maar hoe meer de datum dichterbij komt, hoe meer ik, net als vlak voor een vakantie, denk: 'Ik ben er ook echt aan toe.' Het was een leuke tijd en die wens ik toe aan Frans. Hij zal het anders doen dan ik, maar ik verwacht er veel van.”

Voor meer informatie:
Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland (AVN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
+31 (0)318 440 222
info@avn.nu
www.avn.nu