Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oplichters in de fruithandel wereldwijd geregistreerd

Als je in de groente- en fruitsector actief bent, is het helaas niet alleen mogelijk, maar ook waarschijnlijk dat je al een probleem hebt gehad bij de verkoop in consignatie, dat je klant de gegarandeerde minimumprijs niet respecteert, of dat hij zonder gegronde redenen een kwaliteitsverlies claimt om een korting op het te betalen bedrag te krijgen. Of de klant betaalt gewoon niet.

"Vanaf nu kun je schendingen van overeenkomsten of wanbetalingen registreren op het eerste wereldwijde platform voor dergelijke problemen in de fruithandel, FruitsBusiness", zegt José Roberto Dumke, CMO van dit nieuwe project.

"Het is een wereldwijde database die wordt beheerd door teeltbedrijven, fruitexporteurs, distributeurs en douane-expediteurs, die op basis van hun eigen ervaring in de verkoop informatie verstrekken die helpt bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van een persoon of bedrijf. Hierdoor hebben bedrijven een tool in handen om te beslissen of ze al dan niet een verkoop aan een bepaalde klant willen uitvoeren."

Dit idee is afkomstig van fruittelers "die het beu zijn om op oneerlijke wijze geld te verliezen", merkt José Roberto Dumke op. "Als een klant momenteel besluit om je een bedrag te betalen naar eigen goeddunken of gewoon niet betaalt, kan hij dat vaak rustig en zonder problemen doen, aangezien de getroffen telers en exporteurs meestal dure internationale juridische processen willen vermijden, die niet eens een garantie op betaling bieden. Maar met FruitsBusiness kunnen we dit allen samen voorkomen."

"Met dit initiatief proberen we de importeurs te heropvoeden, zodat ze zich beter zouden gedragen bij de aankoop van fruit en zich zouden houden aan de afspraken. Alle professionals die bij de verkoop betrokken zijn, van logistieke dienstverleners, telers, exporteurs en distributeurs tot expediteurs, zouden zich via dit platform moeten verenigen."

Wat zijn de grootste problemen waarmee de sector in de afzet te maken krijgt?

  • Niet-betaling bij het vrijgeven van documenten
  • De gegarandeerde minimumprijs wordt niet gerespecteerd
  • Negatieve resultaten in de consignatieverkoopmodus
  • Late betalingen

"Al deze oorzaken en nog veel meer kunnen openbaar worden geregistreerd en geraadpleegd. Voordat je een commerciële relatie met een klant aangaat, kun je nagaan of hij een akkoord met andere gebruikers niet is nagekomen."

"Op dit moment is versie 0.1 net uitgekomen. Het omvat de raadpleging van incidenten bij anderen, het publiceren van eigen incidenten, maar het stelt een gebruiker ook in staat om te zien hoe vaak een bedrijf is geraadpleegd en er is een functie die je op de hoogte stelt als een andere gebruiker een incident van een bepaald bedrijf registreert. Binnenkort updaten we naar versie 0.2 waar we een scoremeter toevoegen: hoe meer incidenten een bedrijf verzamelt, hoe lager de score."

"De oorzaken van wanbetaling of schending van een akkoord worden ingedeeld in 4 groepen: 'mild', 'ernstig', 'fraude' en 'niet-betaling'. Zo blijft het incident, afhankelijk van het type oorzaak, een bepaalde tijd in het systeem staan en daalt de score van de importeur."

"Met al deze informatie kunnen we statistieken genereren. We kunnen bijvoorbeeld zien wie een goede importeur is, welk land de afspraken beter nakomt, hoeveel geld telers verliezen, enz.", zegt José Roberto. "We weten dat er klanten zijn die niet correct handelen in de fruithandel. We moeten ons verenigen, dus word lid van het Fruitsbusiness-platform."

Voor meer informatie:
José Roberto Dumke
FruitsBusiness
Tel: +55 41 9244 9631 (Brazilië)
joseroberto.dumke@fruitsbusiness.com
www.fruitsbusiness.com

Publicatiedatum: