Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen vooruitgang in gesprekken fruittelers en Belgische retail

Het gesprek tussen Belgische fruittelers en de handelsfederatie Comeos heeft de telers nog niet verder gebracht in het verbeteren van de fruitprijzen. Belgische retail heeft naar eigen zeggen slechts een netto marge op fruit van 1,28% en om die reden te weinig speelruimte om fruittelers hogere prijzen te betalen, zo schrijft NFO.

Het gesprek met de handelsfederatie volgde op de protesten van 6 februari. Nico Rosmeulen was namens de Actiegroep Fruittelers medeorganisator van het protest en als afgevaardigde aanwezig bij het gesprek met Comeos. De actiegroep is zich nu aan het beraden over vervolgstappen. Via de centrale belangenorganisatie van de Belgische retail lijken er geen mogelijkheden om tot verbetering van de situatie te komen. "Als we verder willen komen, zullen we retailer voor retailer langs moeten gaan. In het gesprek met Comeos hebben we het ook gehad over FTC (Fruit Trading Company). Dat is destijds opgezet om de verkoop richting eindafnemers te verbeteren. De aanwezig aankoopverantwoordelijken wisten niet van het bestaan van FTC af. Inmiddels zijn de FTC-contracten ‘on hold’, maar als het een mogelijkheid is om het weer op te zetten met de retail als klant, laten we die kans natuurlijk niet liggen", aldus Rosmeulen.

Overigens verbaast Rosmeulen zich over de geringe netto-marge (1,28%) die de supermarkten naar eigen zeggen overhouden na aftrek van al hun kosten. "Als dat waar is, zouden ze toch ook moeten nadenken over hun eigen kosten." Ook denkt hij dat er nog winst te halen valt als supermarkten de verkoop beter organiseren. Colruyt is op dit moment de enige Belgische keten met een gekoelde AGF-afdeling. Dat beperkt bederf en houdt het product langer optimaal voor de klant.

Bron: NFO

Publicatiedatum: