Ahold Delhaize heeft ondanks de hogere inflatie de winst in het vierde kwartaal opgevoerd. In Europa is de onderliggende operationele marge wel gedaald. Dat blijkt uit de gepubliceerde cijfers van het supermarktconcern. De onderneming zag de winst in het vierde kwartaal bij constante wisselkoersen met 14 procent toenemen naar €1 miljard, zo schrijft Distrifood. De omzet nam toe naar €23,4 miljard. De Amerikaanse supermarkten van de Nederlandse retailreus presteerden daarbij wel beter dan die in Europa.
Rond de presentatie van de cijfers gaf topman Frans Muller aan dat hij vindt dat fabrikanten hun prijzen moeten verlagen. "De energieprijzen en grondstofprijzen dalen nu. We verwachten dat leveranciers dat ook weergeven in de prijzen die zij voor hun producten vragen." De uitspraken van Frans Muller zijn in tegenspraak met die van grote leveranciers. Dit meldt Distrifood. Die voorspellen juist bij de presentatie van hun jaarcijfers verdere prijsstijgingen. Veel van de kostenstijgingen van vorig jaar zijn volgens fabrikanten bijvoorbeeld nog niet doorberekend in de inkoopprijzen.