Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Buurtsuper.be

"Ook mislukte intrede Jumbo is bedreiging voor buurtsupers"

Vooralsnog is de intrede van Jumbo in België minder succesvol dan de toenmalige topman Frits van Eerd in 2019 voor ogen had. Binnen vijf jaar zou België 100 Jumbowinkels tellen, zo was het plan. Het huidige aantal ligt op 27 en in december legden aandeelhouders 20 miljoen euro extra in om verliezen te temperen, zo schrijft Buurtsuper.be.

Ook al betitelt Buurstuper.be de intrede van Jumbo als mislukt, toch blijft Jumbo een bedreiging voor het voorbestaan van zelfstandige buurtsupermarkten. “Het is geen goede zaak als verlieslatende winkelketens geld blijven pompen in een markt die oververzadigd is. Vooral voor zelfstandige supermarkten, die niet beschikken over eindeloze financiële reserves, knabbelt elke bijkomende vestiging in de buurt de marge weg die op het einde van het boekjaar het verschil maakt tussen winst of verlies. Het is een vorm van deloyale concurrentie: grotere en internationale marktspelers opereren met verlies, terwijl ze op hun thuismarkt wél marges hanteren die winstgevend zijn. Op die manier kunnen ze op termijn de plaats innemen van kleinere marktspelers die tegenover zo’n destructieve marktstrategie geen verhaal hebben”, aldus algemeen directeur Luc Ardies van Buurstuper.be.

Klik hier voor het hele artikel

Publicatiedatum: