Herstel walnotensector na periode van stagnatie in Italië

"Na een oktobermaand die voor de walnotensector kritiek genoemd kan worden en een complexe novembermaand, beginnen de cijfers in december, ook al komen ze niet in de buurt van die van vorig jaar, er weer beter uit te zien, in de lijn van wat men van een decembermaand mag verwachten", zegt Francesco Perego, verkoopdirecteur van het Italiaanse New Factor. "Naast een algemene daling van de consumptie hebben ook de hoge temperaturen van de voorbije maanden niet bijgedragen aan een hogere vraag. Maar met de kou en de feestdagen leeft de vraag weer op en we verwachten dan ook goede resultaten in deze laatste dagen van het jaar." 

Alessandro Annibali en Francesco Perego 

"De wereldmarkt voor walnoten in de dop maakt een moeilijk moment door: de grote beschikbare hoeveelheden en een kwaliteit die niet altijd bevredigend is, hebben het prijsniveau steeds verder doen dalen. Veel telers in verschillende landen hebben zeker verlies geleden. Wat de markt betreft moeten we wijzen op de sterke toename van de Chinese teelt en de belangrijke carry over (verkoop van walnoten van het voorgaande jaar) in Californië." 

"In Italië heeft de hete zomer gelukkig geen invloed gehad op het kwaliteitsniveau van de walnoten in Romagna. Ze blinken dit seizoen zelfs uit op dat vlak en de bevoorrading is gegarandeerd. Ondanks de afzetmoeilijkheden in de eerste maanden begint de verkoop van de walnoten van Romagna eindelijk weer aan de verwachtingen te voldoen. Ondanks lagere prijzen dan normaal zien we dat onze walnoten herkend en gewaardeerd worden." 

"Ook de juiste teelttechnieken dragen bij aan de uitstekende kwaliteit van de walnoten. Daar gaat onderzoek aan vooraf en het gebruik van technologie. Tot slot wijs ik erop dat we in deze periode toewerken naar het verkrijgen van de GlobalGAP-certificering voor de walnoten in de dop van ons teeltbedrijf San Martino. Dat moet onze walnoten nog aantrekkelijker maken voor de retail, die de certificering als voorwaarde stellen om het product af te zetten onder hun private labels."

New Factor heeft in 2022 besloten om te starten met een herziening van verschillende bestaande lijnen, zowel qua presentatie als qua assortiment, en te werken aan nieuwe producten die in de loop van 2023 gelanceerd zullen worden. Via marktanalyse zal geprobeerd worden om eventuele hiaten op te vullen en daarnaast zullen ook "de klassiekers", die het bedrijf groot hebben gemaakt, in een nieuw jasje worden gestoken.

"Wat betreft de producten die dit jaar zijn geïntroduceerd, zoals de lijn gedopte pistachenoten van het internationale merk Wonderful, waarvan wij de exclusieve distributeurs zijn voor Italië, zijn we zeer tevreden met de resultaten. Ze bevestigen hoe productinnovatie essentieel is in een sector met een zeer ruim aanbod en bijna uitsluitend gericht op de 'beste prijs'." 

Het einde van het jaar is ook een tijd om de balans op te maken: "Ik denk dat dit jaar voor iedereen een overgangsmoment is geweest. Iedereen probeert om te gaan met de chaos en de bijbehorende extra kosten en na te denken over de toekomst ondanks de onzekerheid. Bedrijven zullen zich tot doel moeten stellen de winstmarges te herstellen in 2023, want 2022 is vanuit dit oogpunt een jaar om te vergeten geworden. Een dergelijk jaar is niet voor herhaling vatbaar", besluit de directeur. 

Voor meer informatie:
New Factor Spa
Via Ausa, 72
47852 Coriano (Rimini) - Italië
Tel: +39 (0)541 759555
info@newfactor.it 
www.newfactor.it


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.