Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Altar Produce:

"Mexico is een blijvertje op de aspergemarkt"

Mexicaanse aspergeteler Altar Produce is van plan een belangrijke rol te blijven spelen in de export ondanks de huidige problemen op de wereldmarkt. Het hoofdkantoor van de exporteur in Calexico, Californië, kijkt uit over de Amerikaans-Mexicaanse grens. "We zullen de moeilijke tijden doorstaan. We blijven investeren om de aspergeleverancier bij uitstek te worden in de VS en Canada", zegt Rocío Aguilar, exportmanager voor Europa en Australië bij Altar Produce. 


Rocío Aguilar en Genesis Martínez van Altar Produce tonen hun biologische en conventionele asperges.

"Toen corona toesloeg, was er op korte termijn een enorme vraag. De records van de kerstperiode werden gemakkelijk van de tabellen geveegd. We zagen paniekaankopen, mensen kochten alles wat er in de schappen lag. Maar zo snel als de verkoopcijfers omhoogschoten, zo snel duikelden ze weer naar beneden. Wat we nu zien, heeft te maken met een combinatie van factoren. De perfecte storm, zeg maar."

"De economische crisis is wereldwijd. Er is recessie, er zijn hogere energiekosten, de gasprijzen pieken door het conflict tussen Rusland en Oekraïne, de wisselkoersen fluctueren en er is instabiliteit over de hele wereld. Er is een domino-effect dat erg moeilijk te doorgronden is en nog moeilijker te bestrijden."

"En dan is er de inflatie. Mensen doen bewuster hun boodschappen. Asperges worden als duur aanzien en mensen gaan op zoek naar producten met een langere houdbaarheid. We zien dat zelfs nichemarkten veranderen. Prijs is nu veel bepalender dan kwaliteit. Als telers maken we de moeilijkste situatie in onze geschiedenis mee. Onze volumes zijn non-stop, want het areaal is er nu eenmaal. We moeten proberen vraag te genereren."

"We begrijpen dat het aanbieden van een schappelijke prijs daarvoor de sleutel zal zijn. Maar de teeltkosten zijn ondertussen wel gestegen en de export wordt duurder. We moeten een oplossing vinden en creatief zijn om voor alle hoeveelheden een koper te vinden. Het is zorgwekkend. De vraag is immers met zo’n 20% gedaald en de overgebleven afzet staat onder grote druk om lagere gemiddelde prijzen te hanteren. Het zullen nog twee zware jaren worden", legt Aguilar uit.

Altar Produce is een familiebedrijf dat verticaal geïntegreerd is. De familie bezit niet alleen eigen percelen, het is ook eigenaar van een vrachtbedrijf dat de asperges en andere producten van Mexico naar de VS vervoert. Het volume van het bedrijf vertegenwoordigt ongeveer 50% van de totale asperge-export uit Mexico in de periode januari-maart. De teelt is deels biologisch, deels conventioneel.

"We beheersen 100% van ons transport over de weg tussen Mexico en de VS. Dat is een voordeel. Vooral in deze kostencrisis is controle over de logistiek de sleutel." Altar heeft 13.000 hectare aspergeteelt in verschillende regio's in Mexico om jaarrond de klanten in de VS en Canada te kunnen bevoorraden. "We leveren ook jaarrond aan bepaalde andere markten zoals Japan, Australië en het Verenigd Koninkrijk."

"60% van onze aanvoer is echter van januari tot maart. De rest van het jaar hebben we minder product beschikbaar. Aangezien het hoofdseizoen van Peru naar de VS van juni tot en met december plaatsvindt, vullen we onze aanvoer met Peruaanse asperges aan in die periode."

"We concentreren ons op de retail, zowel in de VS als in de rest van de exportmarkten. Binnen zes uur bereiken onze vrachtwagens de markt van de VS en binnen 24-48 uur elke overzeese markt. Onze locatie is een groot voordeel", zegt Aguilar.

Een deel van het antwoord van Altar Produce op het veranderende en uitdagende marktlandschap is het telen van nieuwe gewassen zoals paprika's. Het bedrijf heeft ook ongeveer 50 hectare palmbomen voor dadels geplant. "En we hebben proeven gedaan met blauwe bessen, babybroccoli en andere producten. Aangezien we de distributiekanalen hebben, is het ons doel om onze klanten meer opties te bieden als dienstverlener. Er zijn meerdere grote spelers actief, maar onze teeltomstandigheden zijn uniek en onze focus is gericht op kwaliteit. We zullen zien hoe het over een paar jaar uitpakt."

Aguilar zegt dat Mexico zich de afgelopen 15 jaar heeft ingespannen om een grotere speler te worden op de wereldwijde aspergemarkt. "We willen blijven groeien om een solide optie te worden als aspergeleverancier. We kennen onze zwakheden, maar ook onze sterke punten. Het zullen zeker moeilijke jaren worden. De weg is nog lang, maar als we inspannen, zullen we hier sterker uitkomen", besluit Aguilar.

Voor meer informatie:
Rocío Aguilar
Altar Produce
Tel: +1 760 427 4595 (VS)
[email protected] 
www.altarproduce.com 

Publicatiedatum: