Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bud Holland, Delft

Uit de oude doos: Van dochteronderneming tot grote exotenspecialist

Bud Holland is sinds 1969 als dochteronderneming van een Belgisch bedrijf in één van de panden op het veilingterrein te Delft gevestigd. Vanaf 1972 is de heer Paul van Pelt belast met de leiding ervan. IN de beginperiode importeerde men uitsluitend producten vanuit de USA zoals bleekselderij, ijsbergsla en radijs. Enkele jaren later zocht men naar een verbreding van het pakket en startte men met de import van exoten. Thans is Bud Holland uitgegroeid tot één van de leidinggevende handelshuizen die in exoten gespecialiseerd zijn.

De heer Paul van Pelt, directeur van Bud Holland

De groenten die uit de VS geïmporteerd werden, kwamen met koelcontainers of met koelschepen aan. In die tijd kon men nog niet zoals heden optimaal koelen, waardoor het veelvuldig voorkwam dat de goederen in slechte conditie aankwamen. Deze importen vormden geen sterke basis om op deze voet voort te gaan, vandaar dat naar een breder pakket werd uitgekeken. In 1975 werd Bud Holland een geheel zelfstandige onderneming.

Moderne palletstellingen in de koelcellen

De heer van Pelt: "Wat de verbreding van ons pakket betreft, stonden wij voor de keus welke producten we zouden importeren: bulkproducten of exoten, die toen nog op zeer beperkte schaal geïmporteerd werden. Een ander alternatief was groente en fruit zelf te telen. Het gebied dat daarvoor geschikt was, moest aan drie elementaire eisen voldoen. In de eerste plaats moesten de klimatologische omstandigheden gunstig zijn, in de tweede plaats was de goede grondsoort een vereist en tenslotte moest de streek goede verbindingen hebben met Europa. Het moest dus in de nabijheid van een zeehaven en airport liggen. Dit gebied vonden we in Senegal waar we 500 ha in cultuur brachten. Voor dit doel werd Bud Senegal opgericht. We teelden er diverse groente soorten zoals tomaten, ijsbergsla, sperziebonen en meloenen. Naderhand heeft de regering van Senegal deze plantage geheel overgenomen en voor eigen rekening geëxploiteerd."

De maquette van de nieuwbouw

Thans voert Bud Holland het totale exotenpakket inclusief de buitenseizoen groenten. In de loop der jaren zijn de importen van vrijwel alle exoten en groenten sterk uitgebreid. Een algemene bekendheid genieten thans [1988] de kiwi's, mango's, avocado's en passievruchten. "Uit Brazilië voeren we vooral mango's, meloenen, limes, druiven en papaja's in. Deze komen hier per boot of vliegtuig aan. Uit diverse Afrikaanse landen worden ananas, mais, mango's, groene en witte asperges, haricots, sperziebonen en passiefruit geïmporteerd. In de afgelopen jaren nemen de Aziatische landen een steeds belangrijkere plaats in. Een belangrijke exporteur is Maleisië, waar de carambola vandaan komt. Sterfruit is een vrucht die in een sterk toenemende mate gevraagd wordt. Alleen hiervan importeren we jaarlijks rond 100.000 dozen. Dit fruit is hier erg gevraagd vanwege z'n goede kwaliteit en het uiterlijk. Daarnaast zit het in een goede verpakking. Al deze positieve punten maken het voor de detailhandel en het grootwinkelbedrijf tot een ideale exotische vrucht. Verder neemt ook de invoer van Thailand producten toe", aldus de heer van Pelt.

100.00 dozen per jaar via Bud

"De kwaliteit van de verpakking kan sterk uiteenlopen, dit verschilt van land tot land. Kenia bijvoorbeeld, levert een slecht kwaliteitskarton. De verpakking wordt veelal afgestemd op de wijze van vervoer, per schip of per vliegtuig. In vrijwel alle landen wordt het product voordat het verladen wordt voor gekoeld. Maar niet overal gaat dit naar wens. Als het fruit per koelcontainer of per koelschip verladen wordt, komt dit tegenwoordig in een goede conditie aan. Men kan het fruit op de gewenste temperatuur houden. Het vervoer per vliegtuig maakt hierop een uitzondering. Men weet niet precies op welke temperaturen in het vliegtuig gekoeld wordt. Hier worden nooit afspraken over gemaakt. Wat de koeling betreft, is men feitelijk geheel afhankelijk van de inzichten van de gezagvoerder, welke ongetwijfeld algemene richtlijnen tot zijn beschikking heeft. In een vliegtuigruim worden doorgaans diverse fruitsoorten bij elkaar gezet. De goederen die per vliegtuig aankomen landen doorgaans te Amsterdam, Brussel, Parijs of Frankfurt", aldus de heer van Pelt.

"We verhandelen thans 2,5 miljoen colli. Twee jaar geleden was dat nog 2 miljoen colli. Van de geïmporteerde producten blijft ongeveer de helft in Nederland. De andere helft gaat naar West-Duitsland, Frankrijk, Engeland, België, Zwitserland en Scandinavië."

Nog dit jaar begint Bud Holland aan de nieuwbouw, waardoor de totale bebouwde ruimte 3.000 m2 zal zijn. Er komen nieuwe koelhuizen met een totale ruimte van 1.400 m2. Ook zal er een nieuwe kantoorruimte ter beschikking komen. "Vanwege de gunstige ligging in de directe nabijheid van de grote steden, het Westland en de Rotterdamse havens blijven wij in Delft."

Bron: Primeur 07 - Jaargang 03 - 14 oktober 1988

Publicatiedatum: