Nu ook gasverpakking

Uit de oude doos: A&L van Delft in modern bedrijfspand

De heren Aad en Leen van Delft, groothandelaren in groenten en fruit, hebben in Katwijk een geheel nieuw pand in gebruik genomen. In dit pand staan moderne machines opgesteld die continu groenten snijden en verpakken. De eigenlijke oprichter van het bedrijf was hun grootvader Freek van Delft. Deze werkte in de jaren twintig bij een tuinder, maar kreeg wegens gebrek aan werk van de ene dag op de ander zijn ontslag.
Met een treurig gezicht liep hij door het dorp Rijnsburg, waar hij zijn vriend Slothouder tegen kwam. Die leende hem wat geld om een hondenkar en wat handel te kopen. Met de hondenkar ging hij elke dag naar Den Haag dat 20 kilometer verder lag. Al gauw werd paard en wagen gekocht en enige jaren later ging Freek van Delft met zijn T-Ford naar Den Haag. Door de terugloop van de Haagse markt begonnen de kleinzoons van Freek in de jaren zestig aan alternatieven te denken.

Bij de opening waren vele bezoekers

In het begin van de jaren zestig vroegen de klanten om gesneden groente. "Om aan deze wens te voldoen deden we dit, maar het gebeurde wel allemaal met het mes. Dit vond nog in de oude schuur plaats. Toen de vraag wat groter werd, hebben we de eerste snijmachine aangeschaft en ook die stond toen in de oude schuur. In 1966 legde Aad van Delft zich geheel op de gesneden groente toe, terwijl broer Leen de groothandel in Den Haag bleef behartigen. Deze taakverdeling is er nog steeds", aldus Aad.

De heren van Delft met echtgenotes, Aad (l) en Leen (r)

"We begonnen eveneens met leveranties aan diverse grootwinkelbedrijven, maar die kwamen met steeds hogere eisen. In de jaren zestig sneden we nog hoofdzakelijk soepgroenten, peen en uien en boerenkool, maar het assortiment werd uitgebreid met witte en rode kool, snijbonen, courgettes, bamigroenten en taugé. Nu verpakken we ook gemixte groenten zoals andijvie, rode sla, witte kool en peen. Ook komen we met een spitskoolsalade op de markt. Deze bestaat uit spitskool, radijs, bleekselderij en peen. Daarnaast hebben we nog meer, zoals bijvoorbeeld onze stoofschotels. Wat de hoeveelheden betreft verpakken we van de bamigroenten jaarlijks ruim 2 miljoen bakjes van 3,5 en 5 ons en 1,2 miljoen bakjes soepgroenten."

De traditionele Katwijkse haringkar

"De kwaliteitseisen worden in Nederland steeds strenger. Wat de inrichting van de fabriek betreft moeten de muren tot 1,80 meter betegeld zijn. Het water moet vlot weg kunnen lopen. De machines moeten elke dag grondig schoongemaakt worden en een maal per week wordt alles geheel ontsmet. Het materiaal van de machines moet van roestvrijstaal zijn. Ook mag er beslist geen water op de vloeren blijven staan. Daarnaast controleren we de groenten op het bacteriegehalte en ook wordt streng naar het nitrietgehalte gekeken. Deze controle wordt dagelijks door een onafhankelijk laboratorium uitgevoerd. Ook sommige van onze afnemers controleren streng, zoals het grootwinkelbedrijf in het algemeen en de fabrieken die onze bamigroenten afnemen. Toch zijn deze strenge eisen goed, want als er eens iets mocht voorvallen, dan willen wij vrij van alle schuld zijn. In sommige supermarkten wordt er wel eens de hand mee gelicht. De groente moet in de koelvitrines opgeslagen worden, maar soms stapelt men de pakken zo hoog op en zo compact dat er van koeling weinig terecht komt. Dit is jammer, omdat wij alle mogelijke aandacht aan het product geven. De groente gaat bij ons al koud de koelcellen in, want het waswater dat we gebruiken wordt tot op twee graden voorgekoeld en vanuit de koelcellen gaat de lading in thermolaadbakken naar de klanten."

De muren zijn tot 1,80 m betegeld. De vloeren lopen af waardoor al het water wegloopt.

"In de bedrijfshal staat een geheel nieuwe machine opgesteld, die ook een nieuwe verpakking op de markt brengt, waardoor het verpakte product langer houdbaar is. Het gesneden en verpakte product kan nu 2 tot 3 dagen langer in de winkels blijven liggen. In de verpakking zit zowel zuurstof als stikstof, zodat de verpakking geheel luchtdicht is afgesloten. Door deze nieuwe methode wordt het voor veel bedrijven nu aantrekkelijker om gesneden groente in hun verkoopprogramma op te nemen. Niet alleen in Nederland maar ook in België bestaat veel belangstelling voor ons product", aldus Aad van Delft.

Bron: Primeur 14 - Jaargang 02 - 8 april 1988


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.