Later en langzamer begin seizoen Turks citrus

"Het seizoen voor het Turkse citrus is dit jaar later van start gegaan," aldus Coskun Eren, marketing manager bij de Turkse AGF-exporteur Eren. Hij geeft aan dat de hoge prijzen aan het begin van het seizoen niet meehielpen.

"Het Turkse citrusseizoen begon dit jaar twee weken later dan normaal, dus de start was langzamer dan anders. Over de gehele Turkse citrussector hadden we sowieso lage volumes in de vroege soorten citroenen, grapefruit en mandarijnen, dus de prijzen waren ook niet gunstig. Dat droeg ertoe bij dat het seizoen nog langzamer begon. Gelukkig eindigden Zuid-Afrika en Argentinië het seizoen wat eerder, zodat het aanbod schaars bleef. Zuid-Afrika leverde ook minder grapefruit dit jaar en dat Spanje in het begin weinig mandarijnen aanbod, hielp ook een beetje, dus de vraag bleef redelijk overeind gedurende die tijd. Op de een of andere manier vindt de situatie altijd een manier om zichzelf in evenwicht te brengen."



Eren zegt dat hij verwacht dat de vraag weer zal stijgen als de latere rassen op de markt komen. "Omdat we door de "lage volume"-rassen heen zijn nu, normaliseert alles. We zijn gestart met de vroege lama citroenen en gaan nu verder met de sinaasappelen en latere soorten grapefruit, net als een aantal midden-seizoen mandarijnen, zoals de Satsuma, die al begonnen is, en de Freemont en Nova, die binnenkort zullen starten. Het ziet er nu beter uit dan aan het begin van het seizoen. We zijn ook enthousiast over de late mandarijnensoorten, omdat we goede gewassen hebben dit jaar. Ik verwacht dat de algemene citrusprijs hoog zal blijven gedurende het seizoen, tot het einde aan toe."



Terwijl importeurs de prijs omlaag probeerden te krijgen, besloten een aantal citrushandelaars een deel van een vroege soorten op de lokale markt aan te bieden, waar de prijs net zo hoog was.

Eren legt uit: "Het grootste nieuws is dat de vroege rassen, die minder in aantal zijn, de export hebben vertraagd vanwege de prijzen. Turkije is een groot land en de lokale vraag mag niet worden onderschat. De lokale vraag was groot en de importeurs wilden niet zoveel betalen aan het begin van het seizoen, dus dit leidde tot lage exportvolumes. Gelukkig veranderde dit laat oktober. De gewassen van onze latere rassen zijn gezond en hebben mooie volumes. We hebben het volume aan citrus ieder jaar gestaag verhoogd. Dit jaar lopen we, vergeleken met vorig jaar, iets achter qua volumes. Maar dat is voornamelijk doordat we later gestart zijn dan normaal. Ik geloof dat het zichzelf in evenwicht zal brengen als we ons seizoen eind juni 2023 afsluiten. Ik verwacht nog steeds dat we het verlies aan het begin zullen goedmaken."



Er is veel concurrentie in de citrussector. Eren vindt dat er een goede verdeling van de markt is met Spanje, met een grens waar de concurrentie het hevigst is. "Turkije moet de EU-markt delen met Spanje. Zij zijn sterker in het westen en wij zijn sterker in de oostelijke delen. De sterkste concurrentie tref je in het midden, met landen als west-Polen, oost-Duitsland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije en Slovenië. In die regio's staan we tegenover Spanje. De klant geeft normaal gesproken de voorkeur voor degene die goedkoper is, als de kwaliteit van de producten gelijk is. Ik zou zeggen dat het een gezonde rivaliteit is. Ik geloof niet dat we achterblijven bij de concurrentie en dat de Turkse producten zich staande houden."

Spanje is niet de enige concurrent voor het Turkse citrus, legt Eren uit. Echter, Egyptische telers gaan voor andere markten en soms ook zeer andere rassen. "Voor Egypte geldt dat we opereren op andere markten. Zij zijn sterker in het Midden-Oosten en sommige containerbestemmingen, terwijl wij sterker zijn in Rusland en Oost-Europa. Zij zijn natuurlijk goedkoper dan wij, maar onze citroensoorten zijn zo anders dat het een persoonlijke keuze wordt voor de klant als zij vergelijken. Wij worden vaak geselecteerd, ook al zijn we 10-20% duurder dan Egypte, maar als het prijsverschil te groot is, zullen we achter gaan lopen in volumes."



"Onze voornaamste markten voor citrus zijn de EU, Rusland en Noord-Amerika. Wij zijn voornamelijk een bedrijf georiënteerd op de retail, dus we hopen meer en meer retailpartners te krijgen in deze gebieden. We hadden een langzame start, maar we lopen in. De late rassen zien er goed uit en we kijken uit naar het komende seizoen," besluit Eren.

Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
Tel: +90 533 695 5802
coskun@erentarim.com
www.freshanatolia.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.