Asaja-Almería

"Vorig jaar kostte een kilo mandarijnen telen 35 cent, nu minstens 50 cent"

Telersvereniging Asaja-Almería meldt dat de bepalende factor om het succes van het citrusseizoen te beoordelen vooral zal afhangen van de mate waarin de teeltkosten kunnen worden gecompenseerd. "Vorig jaar kostte een kilo mandarijnen telen 35 cent, nu minstens 50 cent. Wat heb je dus aan acceptabele prijzen op de veilingen als de teeltkosten voor de meeste gewassen zijn verdubbeld?", vraagt de provinciale voorzitster Adoración Blanque zich af. 

"De telersprijzen voor de eerste mandarijnen behaalden 55 cent per kilo en voor citroen was dat zelfs 70 cent, maar waar zit de winst als de teeltkosten al aanleunen tegen de 50 cent?" De citrussector was het afgelopen seizoen een van de zwaarst getroffen sectoren en daarom is van het essentieel belang dat deze situatie gekeerd wordt. "Maar hiervoor moet er beweging komen in de markt. We hebben een sterke vraag naar het product nodig, weinig concurrentie uit derde landen en hogere prijzen voor de telers. Want we zitten nog altijd in een scenario waarin de kosten van elektriciteit, meststoffen, diesel, gewasbeschermingsmiddelen of water de rentabiliteit van de sector in het gedrang brengen", zegt Blanque. Naast de stijging van de kosten is ook het effect van de hoge temperaturen en andere voor de citrusteelt en -consumptie ongunstige weersomstandigheden niet te onderschatten.

"Na vorig seizoen, dat we beschreven hebben als het slechtste van de afgelopen 5 jaar, hadden de telers gehoopt op een stabiele en winstgevende afzet om weer op adem te kunnen komen. Maar de inflatie die de sector onevenredig blijft treffen dreigt de goede verkoopprijzen uiteindelijk te vertroebelen. Vorig seizoen was vooral catastrofaal voor sinaasappelen, toen de telersprijzen met 42% daalden tot het belachelijke bedrag van gemiddeld 15 cent. Nu halen we gelukkig gemiddeld 35 cent in dit seizoensbegin", zegt de voorzitster. 

De telers vrezen nu voor de consumptie, want het winkelmandje van de consument bevat steeds minder producten en is meer aandacht voor prijs dan voor kwaliteit. "We hebben promotiecampagnes nodig om de consumptie van lokale en nationale producten aan te moedigen. Het is nu, in het begin van het citrusseizoen, dat we de consumenten moeten oproepen om naar de oorsprong te kijken en onze sinaasappelen, citroenen en mandarijnen te kopen", benadrukt de voorzitster van Asaja-Almería. 

Voor meer informatie:
Asaja-Almería
https://asajaalmeria.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.