Jussi Alitalo van Greenfood Ibérica:

"De consument moet begrijpen welke inspanning duurzaamheid met zich meebrengt"

"Greenfood Ibérica maakt deel uit van de Scandinavische groep Greenfood, die op drie gebieden actief is. Met Picadeli heeft het saladebars in meer dan 2.000 verkooppunten in Zweden, Finland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en onlangs ook de Verenigde Staten. Daarnaast levert Greenfood ook groenten en fruit voor de gemakssector in Zweden en Finland en ten slotte is er de derde pijler, die van verse groenten en fruit, waartoe ook Greenfood Ibérica behoort", vertelt Jussi Alitalo, CEO van Greenfood Ibérica.

"We werken voornamelijk met groenten en fruit uit Spanje. Enerzijds fungeren wij als het inkoopcentrum van Greenfood in Spanje voor de bevoorrading van distributeurs en verwerkingsbedrijven in Scandinavië, en anderzijds leveren wij aan onze eigen klanten in Europa. Via Greenfood Europe, opgericht samen met twee bedrijven uit Zweden en Nederland, breiden we ons in die markt nu verder uit met import van overzee om onze klanten jaarrond fruit aan te kunnen bieden."

Greenfood Ibérica heeft meer dan 300 producten in haar portfolio en zo'n 50 onder het merk Daily Greens, dat "focust op duurzaamheid".

Duurzaamheid als principe
"We willen ons merk Daily Greens zo duurzaam mogelijk maken", vertelt Jussi. "We berekenen onze CO2-voetafdruk zo nauwkeurig mogelijk om deze zo veel mogelijk te verminderen en het deel dat niet kan worden vermeden te compenseren. We richten ons daarbij niet alleen op de transportvoetafdruk, we proberen ook samen te werken met leveranciers die duurzamer telen en ook in de verpakking van onze Daily Greens-producten hebben we volop aandacht voor het duurzaamheidsaspect. Het materiaal van alle dozen van het merk is recyclebaar en gerecycled en het plastic dat wordt gebruikt om de houdbaarheid van bepaalde producten te garanderen tijdens het transport van Spanje naar de andere kant van Europa beperken we tot een minimum." 

In Spanje is het duurzaam verpakken van groenten en fruit nu nog een optie, maar per 1 januari 2023 wordt het wettelijk verplicht. "De reden voor die beslissing is voor iedereen wel duidelijk: klimaatverandering. De weersomstandigheden worden steeds extremer en de enige manier om deze situatie te stoppen is dat we allemaal ons steentje bijdragen. Daarvoor hebben we de steun nodig van de hele waardeketen, van teler tot consument", beweert Jussi Alitalo (zie foto rechts). 

"Dit streven naar duurzaamheid brengt voor ons veel extra kosten met zich mee en als de consument er uiteindelijk niet voor wil betalen, is het economisch gezien geen haalbaar model. Duurzaamheid moet ook rendabel zijn en we moeten het niet zien als een kostenpost, maar als een investering waarmee we allemaal een economie kunnen creëren die verenigbaar is met het respect voor het milieu." Maar duurzaamheid is een ruim begrip. Het heeft niet alleen betrekking op het milieu, maar ook op de mens. 

"Ondernemingen hebben de mogelijkheid om een voordeel voor de samenleving te vertegenwoordigen. Als we het over Daily Greens hebben, hebben we het niet alleen over het milieu, maar ook over mensen: over onze eigen werknemers met de implementatie van de gedragscode van de groep, maar ook over mensen buiten het bedrijf met de deelname aan projecten."

Zo werkt Greenfood Ibérica mee aan een project om jonge mensen in Almería op te leiden in de tuinbouw en om onderwijs te organiseren voor de kinderen van arbeidsmigranten in de provincie. Het bedrijf steunt ook de Ingenio Stichting voor het ecologische herstel van de Mar Menor lagune in Murcia.

En dan is er nog Plant for Life. "Dit was het eerste initiatief dat we in 2019 lanceerden toen we ons sterk bewust werden van het belang van duurzaamheid. Daarmee begonnen we onze ecologische voetafdruk te compenseren. Voor elke ton groenten en fruit van het merk Daily Greens die wordt verkocht, planten we een boom." 

"Het is een project dat leeft bij kopers en distributeurs omdat ze duidelijk de positieve impact van hun aankoopbeslissing kunnen zien", zegt Jussi. 

Opnieuw komkommers naar Finland
Jussi Alitalo is van Finse afkomst en arriveerde 18 jaar geleden in Spanje, waar hij Greenfood Ibérica oprichtte om Spaanse producten te leveren aan de Scandinavische landen, waaronder zijn geboorteland Finland. Dankzij de ontwikkeling van de kasteelt is Finland erin geslaagd zelfvoorzienend te zijn in groenten zoals komkommer, maar deze winter zal in een deel van de kassen de lichten uitgaan vanwege de hoge energieprijs. 

"We zien nu al de vraag stijgen naar onze producten. In de afgelopen vijf jaar hebben we geen enkele Spaanse komkommer naar Finland gezonden, maar dit jaar zijn de eerste al verladen. De prijs van energie is sterk gestegen en veel energiebedrijven hebben Finse telers die de elektriciteitscontracten voor een lange periode hadden afgesloten, aangeboden om hun energie terug te kopen. Die verkopen ze dan tegen een hogere prijs op de markt door. Dit jaar is het voor veel telers dus winstgevender geweest om de gecontracteerde energie te verkopen dan om komkommers of tomaten te planten."

Voor meer informatie:
Greenfood Ibérica
Avda. Catalunya, 33-35
17253 Mont-ras Girona (Spanje)
Tel: +34 972636559
https://greenfoodiberica.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.