Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mario Ebel over de huidige markt voor noten en gedroogd fruit

"De toekomst van de notenmarkt ligt niet bij de klassieke herverpakkers, maar bij de loonverpakkers"

De markt voor noten en gedroogd fruit staat momenteel sterk onder druk vanwege de dalende grondstofprijzen. Deze prijsdaling heeft een sterk effect op de Europese markt. Wereldwijd gezien zijn de oogsten vrij groot geweest waardoor de beschikbaarheid is gestegen, constateert Mario Ebel, notendeskundige en directeur van de bedrijven Mekka Dattel en Dreimal-F. "De notenmarkt moet zichzelf naar mijn idee opnieuw uitvinden. Prijsverhogingen in een wereldwijd dalende markt zijn in feite onmogelijk."

"Leveranciers hebben momenteel last van de hoge voorraaddruk van de oude oogst, die men door de oorlog in Oekraïne uit angst voor mogelijke leveringsproblemen heeft opgebouwd," vervolgt Mario. "Door de stijgende kosten voor de bevolking is de vraag enorm ingezakt, waardoor de leveranciers met hun opgebouwde voorraden blijven zitten, terwijl de nieuwe oogst al op de markt drukt. Door de grote voorraden is de vraag naar nieuwe leveringen wereldwijd gedaald. Dit betekent dat grondstoffen in de herkomstlanden tot wel 40% goedkoper zijn dan voor het Oekraïne-conflict."


Mario Ebel is directeur van de twee bedrijven Fit4Fun en Mekka Dattel

Eigen merken vs. premium
De handel staat dan ook onder druk om winst te maken. Mario: "Contracten voor de lange termijn zijn tegen een hoge prijs afgesloten, terwijl de schapprijzen tussen merken en eigen merken verder uit elkaar zijn komen te liggen. Uiteindelijk wint nu het huismerk. Dit leidt er tegelijkertijd toe dat men in de merk- of premiumsector niet alle ontelbare verpakkingsgrootten van 100 gram, 150 gram, 200 gram, 500 gram en 1 kg in 2-packs of zelfs 3-packs nodig heeft. Bij walnoten en dadels bijvoorbeeld wordt dezelfde grondstof in verschillende gramgewichten aangeboden. Het zou beter zijn om het eigen merk op grotere schaal te verkopen, omdat eigen merk uiteindelijk aanzienlijk goedkoper zijn dan de premiummerken. Lidl heeft de winstmogelijkheden bij noten en gedroogd fruit ingezien en bouwt momenteel een eigen fabriek. Directe inkoop van de grondstoffen in de oorsprongslanden en een uniforme Europese verpakkings-oplossing zullen Lidl een enorm rendement opleveren."

De notendeskundige voegt eraan toe: "Ik ben blij dat Lidl deze weg inslaat. Want de markt zal zich hieraan aan moeten passen en de mentaliteit van de inkopers in de klassieke supermarkt zal moeten veranderen. Extreme doorlooptijden voor leveranciers en het aanleggen van grote voorraden horen thuis in het stenen tijdperk. Bij dalende opbrengsten moet je snel en flexibel zijn. Verschillende verpakkings- en formatconcepten zijn eigenlijk de reden voor deze doorlooptijden. Leveranciers moeten tegenwoordig worden ingedeeld naar dezelfde verpakkingsformaten in de productie. Want dat bespaart tijd en vergroot de brutowinst in een krimpende markt voor grondstoffeninkoop."

De verpakkingsformaten zijn in het verleden door de leveranciers gecreëerd. De handel moet deze opgave overnemen en een formaat bepalen voor de gehele categorie. De toekomst van de notenmarkt ligt volgens Mario niet bij de klassieke herverpakkers, maar bij de aanbieders van verpakkingsdiensten. "Want de grote retailketens baseren zich bij hun verpakkingsformaten altijd op welke leverancier er op dat moment levert. Voor de handelaren is het dus eerder een dalende markt, omdat zij natuurlijk niet de flexibiliteit hebben om hun techniek van vandaag op morgen aan te passen, omdat de doorlooptijd voor zulke processen circa zes maanden bedraagt. Dat betekent dat nieuwe leveranciers helemaal niet snel zouden kunnen leveren. Als de handel de grondstoffen namelijk zelf inkoopt en deze vervolgens naar dienstverleners stuurt, heeft men een format, een instrument, waardoor men ongelofelijk snel kan reageren. Dingen die Lidl heeft erkend en daarom van mij veel lof krijgt."

Voor meer informatie:
Mario Ebel
Tel: +49 15234195461  
[email protected] 
www.dreimal-f.com 
www.mekka-dates.com

Publicatiedatum: