Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Costa Rica optimistisch over steun van retailers in EU en VS voor hogere bananenprijzen

De Nationale Bananencorporatie van Costa Rica (Corbana) gelooft dat hun ruime ervaring van meer dan 20 jaar in het telen van een duurzaam product zal helpen om de retail in hun belangrijkste markten, Europa en de VS, te overtuigen om hen te ondersteunen met betere prijzen.

Jorge Sauma, directeur van Corbana, zegt dat de sector gebruik heeft gemaakt van de beurs in Madrid begin deze maand en al hogere bananenprijzen in het schap heeft gezien. Nu hoopt hij dat dit zich ook vertaalt in betere telersprijzen om alle ontwikkelingen in de Latijns-Amerikaanse teeltlanden te ondersteunen.

Costa Rica is een van de drie belangrijkste bananenexporteurs ter wereld. In 2021 exporteerde het land zo'n 129 miljoen kartons bananen van 18,14 kilo elk, of ongeveer 2,3 miljoen ton. De bestemmingsmarkten zijn voornamelijk de Verenigde Staten (34%) en Europa (61%), met vooral Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje (6,63%), België, Portugal en Finland. In het huidige seizoen voorspelt Corbana een daling van 9% in de export.

"We hebben de gemiddelde opbrengst per hectare kunnen verhogen tot meer dan 3.100 kartons. Onze hoogste exportcijfers behaalden we 3 jaar geleden met 131 miljoen kartons. Maar nu is de situatie erg onvoorspelbaar. We verwachten eigenlijk 9% minder te exporteren door uitdagingen in het transport, tariefverhogingen voor containers en duurdere meststoffen. Als vereniging lenen we geld aan onze telers zodat ze genoeg gewasbeschermingsmiddelen kunnen kopen. We geven hen daarbij ruim de tijd om die leningen terug te betalen. Wij blijven altijd positief. In Madrid zagen we dat de prijs van bananen in de retail gestegen is. Er is immers een gebrek aan bananen op de markt, vooral omdat Ecuador minder exporteerde. Maar we zijn niet zeker of dit ook zo blijft voor de rest van het jaar", zegt Sauma.

"Ik was dit jaar erg onder de indruk van Fruit Attraction, het was heel goed georganiseerd. Ik feliciteer hierbij het management van Ifema. We hebben veel ontmoetingen gehad met kopers uit verschillende landen en we konden hen meer uitleg geven over de sterke punten van onze Costa Ricaanse bananensector. Zo werken wij al meer dan 20 jaar aan duurzaamheid. We recyclen 100% van het plastic, er komt geen afvalwater in de rivieren en we verminderen ook het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen met bijna 50%."

"Daarnaast is er ook het sociale aspect. Costa Rica heeft zeer goede wetten. Onderwijs is gratis en verplicht voor kinderen van 1-6 jaar. Ook het basisonderwijs wordt betaald door de overheid. Wij betalen de hoogste salarissen voor onze arbeiders en we hechten veel belang aan goede werkomstandigheden. Economische duurzaamheid is een ander aandachtsgebied. Al deze inspanningen moeten ervoor zorgen dat de consument meer vertrouwen krijgt in ons fruit en daar zou dan ook een prijs tegenover moeten staan. We leveren ook die inspanningen om teler en consument te beschermen. Zo is het vermeldenswaard dat 100% van de teeltbedrijven zich houdt aan de protocollen voor afvalbeheer en recycling, 93% van de pakstations waterrecirculatieprogramma's heeft en meer dan de helft van de teeltbedrijven (63%) door geaccrediteerde entiteiten als CO2-neutraal is gecertificeerd. Op korte termijn moet dat zelfs 100% worden."

"Twintig jaar geleden speelden de supermarkten geen sterke rol in de waardeketen. Nu zijn ze belangrijker dan de handelsbedrijven. De zwakke positie van banaan op de markt baart zorgen. Ik weet niet waarom we de laagste prijs krijgen, terwijl het wel het beste fruit is. We moeten zorgen dat banaan hoger in de rangschikking komt te staan. Dat betekent ook een hogere prijs voor de leveranciers."

"Ondertussen verwacht de Green Deal van de EU veel maatregelen die hogere kosten met zich meebrengen. We bevinden ons in een heel bijzondere situatie, want de prijs van alles gaat omhoog: meststoffen, transport, karton en plastic. Alle sectoren worden getroffen door de oorlog van Poetin. We hebben veel acties ondernomen en suggesties gedaan aan retailers, maar het is vooral Aldi die aangaf de prijzen niet te verlagen. Ze zullen aandacht besteden aan het sociale aspect en hun beleid wijzigen", legt Sauma uit.

Corbana is een privaat-publieke organisatie die optreedt als een officiële promotor en regelgever en tevens een wetenschappelijk onderzoekscentrum en een proefperceel beheert in Costa Rica. Corbana organiseert het International Banana Congress dat plaatsvindt in mei 2023. Vanwege het risico op besmetting via bezoekers van teeltregio's over de hele wereld zal het congres worden gehouden in Miami in de VS.

"Meer dan 500 miljoen mensen ter wereld hangen af van de bananensector als bron van werkgelegenheid of basisvoedsel. We staan open om nog andere markten aan te boren, maar het transport duurt dan wel langer en wordt ook duurder terwijl het fruit meer bescherming nodig heeft", besluit Sauma.

Voor meer informatie:
Jorge Sauma
Corbana
Tel: +506 400 24711 (Costa Rica)
jsauma@corbana.co.cr 
www.corbana.co.cr 

Publicatiedatum: