Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agro Mediterranea Group

Eerste Sardijnse artisjokken op de markt

"Door de economische crisis zullen de bedrijven het moeilijk hebben op de markt, maar de producten onder de prijs verkopen is niet de oplossing. Nu moeten we voorzichtig zijn en de kosten precies berekenen, tot op het kleinste detail: teelt, elektriciteit, verpakking en logistiek. Mijn partner Filippo Frongia en ik willen ons niet onderwerpen aan een neerwaartse prijzenoorlog: als onze producten een bepaalde waarde hebben, dan moeten we die ook weerspiegeld zien in de verkoopprijs", zegt Andrea Manca, salesmanager en partner van Agro Mediterranea Distribuzione, een bedrijf gespecialiseerd in de levering van groenten en fruit aan de retail. Het bedrijf maakt deel uit van de Agro Mediterranea Group.


Il Nuragico meloen (Foto: Agro Mediterranea Group)

"Met Il Nuragico, onze zoete en delicate Piel de Sapo meloen, hebben we een goed seizoen achter de rug", vervolgt Manca. "Momenteel beginnen we al enkele – zij het nog beperkte – hoeveelheden tomaten te leveren aan de supermarktketens: cherry, Piccadilly, datterino en Moro Sardo. Deze laatste is momenteel in slechts twee supermarktketens verkrijgbaar."


Moro Sardo tomaat (Foto: Agro Mediterranea Group)

"We zetten ook al enkele pallets artisjokken af op de groothandelsmarkten. De prijzen zijn hoog. We hebben nog niet voldoende product om ook de supermarktketens te kunnen bevoorraden, maar tegen eind deze maand moet dat lukken. Het probleem van veel bedrijven die hun productie tegen te lage prijzen verkopen, is dat ze volledig losgekoppeld zijn van de groothandelsmarkten, waar gewerkt wordt met dagprijzen. Als je niet goed weet wat er reilt en zeilt op de markt, is het moeilijk een goede afzet te realiseren", vertelt Manca.


Artisjokken (Foto: Agro Mediterranea Group)

Innovatie is mogelijk, maar kosten mogen niet uit het oog worden verloren
Het bedrijf heeft enkele nieuwigheden in petto: twee soorten nikkelvrije tomaten, zero residu artisjokken en artisjokstengels. "De tomaten zitten nog in de testfase. We zullen voor elke soort ongeveer twee hectare voorbehouden. Na de test van vorig jaar hebben we voor de zero residu artisjokken hoge verwachtingen. Een groot deel van onze teelt zal zero residu gecertificeerd zijn." Met de artisjokstengels heeft Agro Mediterranea al uitstekende resultaten behaald in een supermarktketen. 


Artisjokstengels (Foto: Agro Mediterranea Group)

"We zijn ervan overtuigd dat het de moeite waard is om kwaliteit te bieden, ook in tijden van crisis. De consument zal minder kopen, maar tevreden zijn met de aankoop. We weten maar al te goed dat een aankoop alleen wordt herhaald als de klant tevreden is", besluit Manca. 

Publicatiedatum: