Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henri Schockman, Freshclusive:

"Ik hoop dat we goede export Spaanse komkommers naar VS en Canada een vervolg kunnen geven met paprika's"

Tholen - Is er in september dikwijls sprake van een grote overlap tussen het Spaanse, Hollandse en Belgische vruchtgroentenaanbod, dit seizoen zijn de kaarten heel anders geschud. "We zien dat de producties in Nederland aanzienlijk lager liggen. Tegelijkertijd heeft de hitte in Spanje deze zomer veel impact gehad op de producties, maar ook op de grofheid van bijvoorbeeld de paprika's", vertelt Henri Schockman van Freshclusive.

"De Spaanse leveranciers kunnen zich daarom bij de start van het seizoen verheugen op een goede vraag. Ook de levering aan Europese distributiecentra is veel eerder van start gegaan. Ze hebben hun handen vol om de vaste programma's richting de supermarkten in te vullen en er blijft niet al te veel over voor de daghandel", constateert Henri. "Spanje zal dit seizoen extra goed kijken welke klanten continuïteit kunnen bieden. Met bepaalde producten zijn ze elf maanden tot jaarrond aan de markt en mede door de situatie in Nederland en België hebben ze dit jaar de klanten voor het uitkiezen." 


Impressie nieuw pand Freshclusive

"Normaal kan september best een lastige maand zijn voor Spanje om de markt in te breken met komkommers. Dit jaar liggen de prijzen eens zo hoog als vorig jaar. Wij hebben zelf in september al een mooie exportmaand gehad met Spaanse komkommers naar de Verenigde Staten en Canada voor een heel ander prijsniveau dan we gewend waren. De huidige euro/dollarkoers maakt de export naar de dollarlanden extra interessant. Maar ook de beschikbaarheid van luchtvracht komt de export ten goede. Ten tijde van de lockdowns was er nauwelijks vrachtruimte beschikbaar door het ontbreken van passagiersvluchten. Dit jaar liggen de tarieven op een gunstiger niveau. Dat leidde al tot een mooie exportstroom van de komkommers en we zijn eveneens hoopvol voor het paprikaseizoen", zegt Henri.

"Het Hollandse paprika-aanbod loopt harder terug dan we in andere jaren zagen. In Spanje komen de volumes door een slechte zetting in augustus ook nog niet echt op gang, dus dat resulteert in hogere prijzen. Het Hollandse tomatenaanbod, met name van wat aan de tros hangt, is behoorlijk teruggelopen. Spanje heeft wel meer tomaten aangeplant na jaren van daling, maar komt eigenlijk altijd pas eind oktober, begin november goed aan de markt. Prijzen liggen dan ook op een goed niveau. Wel zie je Marokko nadrukkelijker aan de weg timmeren, met name in de segmenten losse, cherry- en pruimtomaten."


"Courgettes zijn in Spanje minder aangeplant. Afgelopen weken zagen we eigenlijk constant prijzen van 13/14 euro. Inmiddels is het prijsniveau wat gezakt, maar nog altijd is de vraag goed. Ook zullen de Spaanse en Hollandse aubergines elkaar dit jaar minder in de weg zitten. Nu is de tweede helft van het seizoen over het algemeen beter voor de prijzen van de Nederlandse aubergines, de prijzen zijn ook redelijk goed voor de tijd van het jaar", somt Henri op.

"Maar het blijft al met al wel een spannende tijd hoe de Europese retail het schap in gaat vullen. Persoonlijk verwacht ik dat de supermarkten scherp zullen kijken welke referenties ze wel of niet in het schap houden en daarbij extra zullen inzetten op de zogeheten basisproducten en de koopjes. Wie het weet, mag het zeggen. Maar ook ik ben heel benieuwd hoe de winter eruit gaat zien", besluit Henri.

Voor meer informatie:
Henri Schockman
Freshclusive
De Schakel 7
5651 GH Eindhoven
henrischockman@freshclusive.com 
www.freshclusive.com