Ondanks de uitdagingen van de pandemie blijft China een topbestemming voor ingevoerde voedingsproducten. De Covid-19- pandemie veranderde het landschap van het land, omdat e-commercebedrijven terrein wonnen op traditionele retailhandelaren. Onlineplatforms hebben ook het bereik van ingevoerde producten naar tweede- en derdelijnssteden uitgebreid. Hoewel de markt kansen biedt, kunnen de problemen met de wereldwijde toeleveringsketen en de lastige registratie-eisen voor ingevoerde producten het enthousiasme van sommige exporteurs temperen.
Het bruto binnenlands product van China bedroeg in 2021 114,4 biljoen RMB (17,8 biljoen euro), wat neerkomt op een stijging met ongeveer 13 biljoen RMB (ruim 3 biljoen euro) ten opzichte van 2020, of een groei van 8,1% j-o-j, volgens het Nationaal Bureau voor de Statistiek (NBS). De agri-export van de VS naar China bedroeg in 2021 ongeveer 33,2 miljard euro, een stijging ten opzichte van de 26,5 miljard euro in 2021, waarmee China opnieuw de grootste markt voor de agri-export van de VS is. In 2021 bedroeg de invoer van levensmiddelen uit de wereld 102,5 miljard euro, een stijging met 14,83 procent ten opzichte van 2020.
Klik hier om het volledige verslag te lezen.
Bron: apps.fas.usda.gov