Eduard Schendel van OGZ Rhein-Main

"Slecht pompoenjaar verwacht, ook zwakke oogst bij suikermaïs en sperziebonen"

Sinds drie weken worden in het Duitse Rijn-Maingebied ijverig Hokkaido-pompoenen geoogst. "Maar er tekent zich een zeer zwak verkoopseizoen af", zegt Eduard Schendel, bestuurslid en verkoopleider van OGZ Rhein-Main. "Niemand is momenteel geïnteresseerd in pompoenen, wat volkomen begrijpelijk is met dagtemperaturen van 38ºC. Bovendien is de oogst vanwege de aanhoudende hitte ook niet bijzonder groot, waardoor we in z'n geheel genomen eerder een zwak pompoenjaar verwachten."

OGZ Rhein-Main heeft haar pompoenteelt in de afgelopen tien jaar meermaals uitgebreid en biedt zowel conventionele alsook biologische pompoenen aan. Naast het beproefde en in de handel gebruikelijke Hokkaido-ras wordt ook de butternutpompoen geoogst. "Vooral bij de bio-Hokkaido ziet de oogstprognose er helaas heel slecht uit, bij de conventionele Hokkaido's was er tot nu toe voldoende aanbod beschikbaar. Alles bij elkaar moeten we echter rekening houden met een vroeg seizoenseinde in december, terwijl we Duitse pompoenen normaal gesproken tot in januari aan kunnen bieden", schetst Eduard de huidige situatie.

Sperziebonenteelt neemt af
Naast de pompoenen komt nu ook de Duitse bonenoogst geleidelijk op gang. Eduard: "In het bijzonder bij de sperziebonen hebben we altijd directe concurrentie van Spanje en Marokko. Ook in dit productsegment zijn de oogsten over het algemeen nogal wisselend, waardoor de bonen tegen vrij hoge prijzen worden verhandeld. Deze hoge prijzen zijn dringend nodig om kostendekkend te kunnen werken, vooral gezien de hoge arbeidsinzet bij de teelt." Op de langere termijn is de trend in de Duitse bonenteelt ook eerder negatief, vult Eduard aan. "De Duitse teelt is de afgelopen jaren enorm afgenomen, terwijl in onze regio de teelt slechts minimaal is afgenomen.


Suikermaïs wordt overwegend per twee stuks in flowpacks verkocht.

Suikermaïs: enorme oogstverliezen
Het zomergroentenassortiment van OGZ wordt gecompleteerd door suikermaïs. Dit product heeft de afgelopen tien jaar een vaste plaats in de Duitse retail weten te bemachtigen. Ook hier zijn de voortekenen volgens Eduard nogal somber. "In het begin was de oogst zeer tevredenstellend, maar het weer heeft de laatste drie weken een enorme impact gehad op de oogst, waardoor we oogstverliezen tot 25 procent hebben moeten aanvaarden bij hoge, stabiele prijzen. Ongeveer net zoals bij de pompoenen wijzen de huidige omstandigheden op een vroegtijdig seizoenseinde tegen half september."

In tegenstelling tot bij de sperziebonen stamt de concurrentie bij suikermaïs niet uit Zuid-Europa, maar hoofdzakelijk uit buurlanden. "Op de groothandelsmarkten zijn vooral Oostenrijkse en Hongaarse partijen vertegenwoordigd, in de retail is Nederland een sterke concurrent. Desondanks streeft de Duitse handel ernaar om tijdens het Duitse seizoen Duitse goederen aan te bieden. Over het algemeen lijkt de grote opleving echter achter ons te liggen, want het areaal is in de afgelopen jaren vrijwel gelijk gebleven", besluit Eduard.

Foto's: Obst- und Gemüsezentrale Rhein-Main eG 

Voor meer informatie:
Eduard Schendel
Obst- und Gemüsezentrale Rhein-Main eG
Raiffeisenstr. 2
DE-64347 Griesheim, Duitsland
Tel.: +49 (0)6 155 8398 0
eduard.schendel@ogz.de  
www.ogz.de    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven