Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Benchmark van Europese vrachttarieven voor het wegvervoer in Q2 2022

Europese transportprijzen voor vervoer over de weg bereiken nieuwe hoogtes

Inflatie, een dalende vraag, sociale instabiliteit en de oorlog in Oekraïne leiden tot tumultueuze ontwikkelingen in de wegvrachtprijzen, onthult de Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark voor het tweede kwartaal van 2022. Voor het eerst biedt deze editie een afzonderlijke analyse van de evolutie van de spot- en contracttarieven.

  • De Europese contracttarieven voor het vrachtvervoer over de weg bereiken in het tweede kwartaal van 2022 een historisch hoogtepunt van 121 punten, een stijging met 6,1 punten op kwartaalbasis en met 13,1 punten op jaarbasis.
  • De Europese index voor contante vrachtprijzen voor het wegvervoer bereikte eveneens een recordhoogte van 134 punten, 11,8 punten meer dan in het eerste kwartaal van 2022 en 20,1 punten meer dan in het tweede kwartaal van 2021.
  • De inflatie neemt in alle Europese landen toe en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6% in de eurozone, wat de kosten en de vraag drukt.
  • De dieselprijzen variëren van land tot land, maar zijn in juli hoog gebleven en liggen 69% boven het niveau van januari.

De European Road Freight Rates Benchmark, opgezet door Transport Intelligence, Upply en IRU, analyseert elk kwartaal de Europese vrachttarieven en marktvooruitzichten, zodat verladers, en vervoerders voldoende geïnformeerd zijn en de juiste beslissingen kunnen nemen.

Voor het eerst sinds het begin van het rapport kunnen Ti, Upply en IRU een gedifferentieerde analyse bieden van spot- en contracttarieven in deze editie over Q2 2022.

  • Oorlog in Oekraïne: Na de inval in Oekraïne, in maart, sprong de dieselprijs vóór belastingen in de EU-27 met 69% omhoog ten opzichte van het niveau in januari.
  • Verzwakking van de vraag: Meerdere indicatoren wijzen op een dalende vraag naar Europees vrachtvervoer over de weg, met een dalende activiteit in alle grote economieën en inflatiecijfers die wegen op het vertrouwen van consumenten en bedrijven.
  • Stijgende inflatie: De inflatie stijgt in alle Europese landen en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6% in de eurozone. Volgens de laatste gegevens is de stijging in Spanje het grootst met een prijsstijging van +10,2%, meer dan in de andere grote Europese economieën Duitsland (7,9%), Frankrijk (5,8%), Italië (8%) en het VK (9,1%).
  • Het tekort aan chauffeurs: Het tekort treft het hele Europese continent. Duitsland bevindt zich in een bijzonder kritieke situatie met een geschat tekort van 50.000 tot 80.000 chauffeurs. Migranten maken 24% uit van het Duitse chauffeursbestand en het verlies van Oekraïense burgers die terugkeren om hun land te verdedigen, heeft het aanbod van chauffeurs in Duitsland nog verder beperkt.
  • Frankrijk/Spanje: Op deze corridor zijn de spotprijzen zeer sterk gestegen. De stijging bedroeg met name 21,2% op kwartaalbasis in de richting Parijs-Madrid. Dit is bijna het dubbele van de gemiddelde stijging van de Europese spottarieven en tevens de op één na hoogste stijging van alle Europese spottarieven.
  • Duitsland/Polen: Alle tarieven, met uitzondering van de spottarieven van Duisburg naar Warschau, hebben op deze route nieuwe historische hoogtepunten bereikt na sinds het begin van de pandemie een opwaartse trend te hebben gevolgd. In tegenstelling tot de verhouding die op de meeste Europese routes wordt waargenomen, zijn de spottarieven op deze route langzamer gestegen dan de contracttarieven. De vraag werd met name beïnvloed door de verzwakking van de industrie in Duitsland en Polen. De door het conflict in Oekraïne veroorzaakte instabiliteit is in dit deel van Europa bijzonder voelbaar en heeft ook gevolgen voor de ontwikkeling van de industriële vooruitzichten.
  • Frankrijk/Groot-Brittannië: Na de Brexit zijn transporten tussen Frankrijk en Groot-Brittannië duurder en langer geworden. Onderzoekers van de London School of Economics (LSE) hebben vastgesteld dat, terwijl de uitvoer zich grotendeels heeft hersteld, de Britse invoer uit de EU met 25% is gedaald in vergelijking met andere bestemmingen. Bovendien is de verscheidenheid aan verhandelde goederen met 30% gedaald. Goederen met een lage waarde werden het meest getroffen door de stijging van de administratieve kosten.

Thomas Larrieu, Chief Executive Officer bij Upply: "De stagnatie van de Europese vraag zou de opwaartse druk op de wegvrachttarieven moeten afremmen. Aan de andere kant worden vervoerders nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen (brandstof, arbeid, enz.), dus de tarieven zullen de komende maanden waarschijnlijk hoog blijven."

Nathaniel Donaldson, economisch analist bij Ti: "Het effect van de stijgende kosten in 2022 is nu heel duidelijk met de wegvrachttarieven over het hele Europese continent die nieuwe all-time pieken bereiken. De eerste stijgingen van de brandstofprijzen na de invasie in Oekraïne hebben aangehouden en hebben geleid tot een veel duurdere omgeving voor Europese wegvervoerders, terwijl vakbondsacties en een toenemend chauffeurstekort de capaciteit krap houden. Een reeks indicatoren wijzen op een drastische vertraging van de consumptie en productie, waardoor verdere stijgingen zullen worden afgezwakt terwijl de hoge kosten de tarieven hoog houden."

Vincent Erard, IRU-directeur Corporate Services, voegt hieraan toe: "Het chauffeurstekort is op dit moment een van de grootste uitdagingen voor de truckindustrie, en de effecten ervan zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk nog toenemen en de vrachtprijzen blijven beïnvloeden. De leeftijdsverdeling van de chauffeurs geeft al een voorproefje van wat ons te wachten staat: 34% van de chauffeurs in Europa is ouder dan 55 jaar en jonge chauffeurs onder de 25 jaar vertegenwoordigen slechts 7%. Deze trend zal nog verergeren als oudere chauffeurs met pensioen blijven gaan, sommigen vroeger dan verwacht, zoals tijdens de Covid-19-pandemie, waardoor de pool van beschikbare chauffeurs nog kleiner wordt. Alle acties en initiatieven om het beroep van bestuurder aantrekkelijker te maken en de belemmeringen voor de toegang tot het beroep (opleidingskosten, minimumleeftijd) weg te werken, zullen op lange termijn van doorslaggevend belang zijn."

Voor meer informatie:
John Kidd
IRU
Tel: +41 79 386 9544
[email protected] 
www.iru.org   

Publicatiedatum: