Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Lidl en Albert Heijn kiezen voor eigen laadpleinen"

Supermarktketens behoren tot de grote bedrijven die voorop kunnen lopen in het elektrificeren van de winkelbevoorrading. Lidl en Albert Heijn zijn hier al druk mee bezig, zo schrijft evofenedex. Supermarktketen Lidl heeft in maart in Oosterhout (bij Nijmegen) zijn tweede laadplein voor vrachtauto's geopend. Bij het distributiecentrum in Almere is het eerste in gebruik. Demissionair klimaatminister Rob Jetten maakte voor het openingsfeestje vroeg in de ochtend op weg naar Den Haag een tussenstop. Hij liet bij de officiële opening van het laad-plein weten enthousiast te zijn over de duurzaamheidsambities van Lidl, zowel voor wat betreft de logistiek als voor de voedselketen.

Eilandperrons
Lidl maakte eerder bekend alle winkelbevoorrading vóór 2030 uitsluitend met elektrische voertuigen te willen uitvoeren, van stad tot dorp. Dit wil het bedrijf zoveel mogelijk doen met eigen energie uit zonnepanelen op daken. In Oosterhout staan vier laadpalen, maar Lidl gaat het aantal verhogen. Op dit moment zijn er drie verhoogde eilandperrons gebouwd waarop laadpalen staan of nog kunnen worden geplaatst. "We kunnen met de huidige elektriciteitscapaciteit uitbreiden naar twaalf laadpalen, en dat gaan we ook zeker doen", verzekert Ruud Metten, manager Logistieke Innovaties bij Lidl. "Maar we doen dat in stappen, die gelijk opgaan met de investeringen van onze vervoerders in elektrische vrachtwagens."

Lidl wil in Oosterhout met andere bedrijven op het lokale Park A15 praten over het delen van de laadpalen. "We zijn begonnen met de laadpalen voor de vervoerders die voor ons de winkels bevoorraden. De volgende stap is dat ook leveranciers hier kunnen laden als ze ons met een e-truck komen beleveren. Het laadplein zal niet doorlopend in gebruik zijn en we willen met bedrijven in gesprek gaan over medegebruik."

Een directe buurman van Lidl is vervoerder Melis Logistics, een van de transportbedrijven die voor de supermarktketen rijdt en in elektrische trekkers investeert. De twee andere huisvervoerders voor de winkelbevoorrading vanuit de vestiging Oosterhout zijn A.G. van Geffen en Simon Loos.

Pioniers
Lidl is samen met Albert Heijn pionier in het aanleggen van laadpleinen. Albert Heijn heeft twee grote laadpleinen bij zijn distributiecentra voor winkelbevoorrading in Pijnacker en Zaandam, en opende vrij recent bij een Home Shop Center in Amsterdam het eerste laadplein voor de bestelauto's voor thuisbezorging bij consumenten in Amsterdam en Utrecht.

Bedrijven als Albert Heijn en Lidl leggen laadpleinen aan op hun eigen terrein en houden daarmee de regie over de energievoorziening voor hun distributie in eigen hand. Een laadplein met laadpunten die zijn aangesloten op één netaansluiting ligt uit oogpunt van brandveiligheid altijd op afstand van gebouwen. Daarvoor moet wel ruimte aanwezig zijn. Bij nieuwbouw van distributiecentra wordt daar meestal rekening mee gehouden. Het distributiecentrum van Lidl in Oosterhout heeft veel ruimte voor het gebouw voor het rangeren met opleggercombinaties. Ook is er een parkeerterrein voor combinaties die op hun beurt wachten voor het afleveren van lading. Het laadplein is ingericht op dat parkeerterrein.

Externe laadpleinen
Andere supermarktketens lopen er niet mee te koop of kiezen ervoor om het laden van batterijen over te laten aan transportbedrijven. Of ze gaan samenwerken met laadpleinen in de omgeving van logistieke centra. Daarvan zijn er inmiddels een aantal. Bij de opening van het laadplein in Geldermalsen, in eerste instantie ingericht voor een groot meerjarig bouwproject met elektrisch werkmaterieel, werd de mogelijkheid genoemd om voor bedrijven met een eigen laadplein als achtervang dienst te doen.

Het laden van de huidige generatie batterijen en 350 kW- snelladers duurt ongeveer twintig minuten en de chauffeurs kunnen in die tijd rusten, koffie drinken en hun administratie bijwerken. Dat vraagt om coördinatie met de planners van het distributiecentrum, zodat de lading voor de winkel klaarstaat als het laden van de batterijen is afgelopen.

Elektrische trekkers
Het wagenpark op de laadpleinen van grote bedrijven verandert, nu de truckfabrikanten op stoom komen met de introductie van elektrische trekkers. In stadscentra zullen de elektrische bakwagens een rol blijven spelen. Maar het ligt voor de hand dat winkelbedrijven en vervoerders een voorkeur hebben voor de grotere vrachtcapaciteit van opleggers. Daarmee rijst de vraag of het laden van batterijen en het laden van opleggers kunnen worden ontkoppeld. Het is duidelijk dat bij Lidl daar niet voor wordt gekozen. Twintig minuten aan de lader is te kort om met een losse trekker tussen een laaddock en laadpaal heen en weer te rijden.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: