Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Franz Leisch van Pack'nlog over innovaties en modulaire winkelconcepten

"Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"

Het overbrengen van emoties en informatie aan de POS en tegelijkertijd de koper oriëntatie bieden: dat is al zes jaar het doel van het bedrijf Pack'nlog uit Linz. De innovatieve, doelgerichte en overwegend modulaire presentatiedisplays en winkelconcepten zijn ontworpen om retailers te helpen de kosten te verlagen, en tegelijkertijd de goederenstroom en daarmee de omzet te verhogen. Directeur en oprichter Franz Leisch vertelt in een interview over de meest succesvolle concepten en hun meerwaarde.


Marketingmanager Amra Avdic tijdens de Fruit Logistica 2022

Sinds de oprichting van het bedrijf in 2010 heeft het Pack 'nlog-team talloze supermarkten bezocht en vastgesteld dat het bederf en daarmee het uitvalpercentage juist bij kwetsbare groenten en fruit, bijvoorbeeld steenfruit en tomaten, relatief hoog is, vertelt Franz. "Men kan weliswaar opvulling onderin de verpakkingen leggen, zodat de schappen er vol uitzien en er toch niet te veel producten opgestapeld hoeven te worden. Maar het in- en uitruimen van de verpakkingen gaat echter met veel extra werk gepaard en komt de kwaliteit van de producten niet ten goede, wat weer een negatief effect heeft op de omzet."


De Eye-Catcher is nu al in alle Oostenrijkse Spar-filialen in gebruik. Inmiddels heeft ook Rewe-dochter Billa besloten het concept in te voeren.

De behoefte aan een zinvolle en toekomstgerichte oplossing heeft geleid tot het ontstaan van het concept 'Eye-Catcher', dat ongeveer acht jaar geleden op de markt werd gebracht. Het gaat hierbij om flexibele inzetstukken waarmee de verpakkingen in alle schapframes verhoogd gepresenteerd kunnen worden. "Het concept is compatibel met het Ifco-systeem: na vele testen hebben we vastgesteld dat de Eye-Catcher het bederf met 30% vermindert. Daarnaast heeft men aan het einde van de dag geen extra werk meer bij het opruimen van de overgebleven producten. En last but not least dragen we met dit concept ook bij aan duurzaamheid, doordat levensmiddelafval hiermee proactief vermeden wordt", schetst Franz de meerwaarde van het concept. Dit stemt ook overeen met de basisgedachte achter alle concepten van Pack'nlog. "Want ecologie en economie gaan bij ons hand in hand."

Modulair producteiland past bij deze tijd
Enkele jaren geleden werd het assortiment van Pack'nlog uitgebreid met een modulair presentatie-eiland. Franz: "Aan de ene kant zijn er robuuste displays uit hoogwaardige materialen zoals bijvoorbeeld metaal. Aan de andere kant zijn wegwerpsystemen, bijvoorbeeld voor actieproducten en seizoensproducten, inmiddels gebruikelijk geworden op de markt. Een hybride vorm, die zowel robuust alsook voordelig is en eenvoudig op te zetten en af te breken is, was tot voor kort echter niet beschikbaar", zo schetst hij de behoefte op dat moment.

Het producteiland bestaat uit een verrijdbaar onderstel, een opbouw van karton of kunststof, een vlak bovenstel en de rest van de opbouw (legborden in meerdere lagen, afzonderlijke kratjes, losse producten of trays).

Het moderne presentatie-eiland moet niet alleen voldoen aan de bovengenoemde eisen van de retailers. Volgens Franz heeft het ook een interessante reclamefunctie. "De ombouw kan naar wens bedrukt worden, dat is optimaal voor het communiceren van merken, reclameboodschappen of productlijnen. We zien onszelf namelijk niet als een klassieke winkelinrichter, maar als een ontwikkelaar van holistische promotie- en presentatieconcepten."

Pack’nlog heeft toestemming om het logo van het Oostenrijkse ministerie van duurzame voedselconsumptie te gebruiken.

Emoties, informatie en oriëntatie
Tot slot wijst de toegewijde professional op de drie fundamentele pijlers van zijn bedrijf. "De sleutel tot een succesvolle productpresentatie ligt in het overbrengen van emoties en informatie, bijvoorbeeld door te verwijzen naar gezonde producten, de authenticiteit van gezichten van telers of de regionale productherkomst. Bovendien willen wij de consumenten ook oriëntatie bieden, zodat zij in de winkel daadwerkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Het succes tot nu toe bewijst ons gelijk en laat zien dat we op de goede weg zijn."

Foto's: Pack 'nlog GmbH

Voor meer informatie:
Franz Leisch
Pack’nlog GmbH
Carlonegasse 8
AT-4030 Linz, Oostenrijk
Tel: +43 (0) 664 358 3387
info@packnlog.com
www.packnlog.com 

Publicatiedatum: