Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-verkopen stijgen flink na ombouw reguliere Jumbo naar Jumbo Foodmarkt Dordrecht

Tholen - Bij de onlangs geopende Jumbo Foodmarkt Dordrecht kun je niet om de AGF heen. Vergeleken met de oude nog reguliere Jumbo winkel is de oppervlakte minimaal 2,5 keer zo groot geworden. De verkopen stijgen ook flink, zo ziet Patrick de Leeuw, manager van de AGF-afdeling.


AGF-team Jumbo Foodmarkt Dordrecht, 3e van links Patrick de Leeuw

Klik hier voor de fotoreportage

De Jumbo Foodmarkt Dordrecht is nummer 9 die opende in Nederland en is een lang gekoesterde wens van franchisenemer Jan-Willem Lemkes die samen met zijn zoon Jeroen (die ooit bij Librije werkte) de winkel runt. Het winkeloppervlak is vergroot tot 3.500 vierkante meter en bevat veel extra elementen ten opzichte van een reguliere Jumbo. Zo is er een extra groot vega(n)-schap, een schap met Hema-artikelen, een gekoelde biercel en een groot wijnassortiment. Aan het selfservice versplein met als hart de AGF-afdeling die voor het marktgevoel zorgt, liggen aan de rechterzijde de slager, bakker en visafdeling, een aantal verskeukens, een barista en de entree naar het foodcafé.

Vanaf de entree van de winkel is het een en al kleur in een zee van ruimte voor de AGF-afdeling. De goed oplettende bezoeker ziet dat de vloer van de AGF-afdeling bestaat uit terracotta tegels die de afdeling afbakenen. Eerlijkheidshalve gaat het niet om puur AGF, ook de koelingen met convenience nemen ruimte in. "Dat is een belangrijke groeimarkt, maar het gaat niet ten koste van de AGF," vertelt Patrick. Het is én én. "Eigenlijk zien we na de verhuizing dat alle omzetten zijn gestegen, sommige producten lopen, soms onverwacht, harder dan andere producten. In het begin was het dat wel zoeken, maar inmiddels komen we op het punt dat we de puntjes op de i kunnen zetten en weer nieuwe dingen kunnen proberen."


Actietafels bij de entree

Het eerste dat een klant tegenkomt zijn actietafels. Op maandag en dinsdag is het daarop ‘groentedag’, later in de week verandert dat in een bepaald thema waarin groenten en fruit altijd een rol krijgen. Een ander blok voor impulsaankopen is te vinden naast de weegschaal. "Wat je daar neerlegt zie je meteen terug in de cijfers," vertelt Patrick.
Vanuit Jumbo worden thema’s en plannen voor impulsverkopen aangereikt. Deze worden verder doorontwikkeld en op maat gemaakt door de ‘commerciële man’ van de Foodmarkt zelf, zoals Patrick dat aangeeft. "Hij maakt plannen voor de hele winkel, maar komt oorspronkelijk uit de AGF en weet dus heel goed in te spelen op klantenwensen en AGF in het seizoen."


Zelf persen, naast sinaasappel en grapefruit ook granaatappelsap

Aan de linkerzijde staan 3 persmachines voor verse sappen. "In iedere supermarkt vind je wel een persapparaat voor verse sinaasappelsap, wij onderscheiden ons met machines voor het persen van grapefruit en granaatappels. Vers sinaasappelsap is het populairste, dat loopt wel 8 tot 10 keer zo hard als de andere twee. Granaatappel is nummer 2," vertelt Patrick. Dat de verse sappen zo goed lopen maakt het extra schoonmaakwerk weer goed. Het kost dagelijks 1,5 uur om de apparaten te reinigen en elke 2 uur een korte inspectie voor het schoonhouden van de afdeling.

Fruitkoeling

De fruitkoeling is in omvang verdubbeld en dat loopt als een trein. De omzet ligt 1,5 keer zo hoog en dat ligt vooral aan de verkoop van sappen, onder andere die van La Place, smoothies en shots. De kies & mix fruitbakjes van 3 voor 5 euro lopen erg goed. "Allemaal kleur en gemak voor de klant die ook nog eens meer aandacht heeft voor gezondheid," verklaart Patrick de goede verkopen. Hij is erg trots op de fruitkoelling en verheugt zich al op de zomer om straks uit te kunnen pakken met al het zomerfruit.


Patrick de Leeuw, Afdelingschef AGF, bij de aspergeschilmachine

Het aspergeseizoen is al begonnen en daar pakken ze bij Jumbo Foodmarkt Dordrecht ook mee uit. "In het seizoen huren we een aspergeschiller. In de oude winkel was daar geen ruimte voor, maar hier hoort deze echt thuis. Het is onderscheidend en klanten vinden het heel leuk. Je ziet dat asperges meer verkopen, ook al zijn ze relatief nog duur. Volgende week starten we met een aspergethema en pakken we echt uit, ook met aspergesoep, sousvide asperges, pakketten etc.."

De hardfruitafdeling is in de Foodmarkt flink verbeterd doordat de producten al in een of twee laags kratten zitten die je makkelijk kunt wisselen en niet meer uit dozen die je telkens moet bijvullen. Dat is bevorderlijk voor de kwaliteit en maakt het vullen een stuk gemakkelijker.

Het aardappelschap is het enige schap dat qua grootte heeft in moeten leveren in de nieuwe setting. "Het is een beetje krap qua vullen, maar verder blijven verkopen op niveau," vertelt Patrick.

Veel ruimte heeft de ‘koude bak’ gekregen. Een koelstelling voor groenten die voorheen alleen in de voorraad gekoeld bleven, maar waarvan de koude keten nu verlengd is tot in het schap. Opvallend is dat in deze nieuwe setting de bleekselderij harder is gaan lopen en ook de peultjes, sugar snaps en haricot verts doen het goed. In dit schap is ook het Indo-assortiment toegevoegd waar al veel vraag naar was in de oude winkel, maar wat nu is gerealiseerd door hiervoor een eigen leverancier te vinden.

Achter de deuren in de koelstelling verderop bevindt zich het panklaar assortiment. Hierbij zien ze ook een flinke stijging, behalve bij de kookgroenten.


Soupy assortiment

Soupy is exclusief leverancier bij Jumbo Foodmarkt Dordrecht. Soep is een veel gegeten product. Als maaltijd, maar soep is ook zeer geschikt als genietmomentje tussendoor of bij de lunch. Om hierin echt onderscheidend te zijn is de samenwerking gezocht met Soupy. Hun bouillon wordt gemaakt van verse ingrediënten en ’s nachts getrokken. Door het unieke slow cooked proces behouden de groentes hun vezels, mineralen, vitaminen en smaak en dat maakt de soep echt anders. Ze zijn populair. "We verkopen hiervan wel een container per week."

De Jumbo Foodmarkt Dordrecht is ruim een maand open. Doel is om zowel supermarkt te zijn voor de wijk, als een uitje voor mensen uit de omliggende Drechtsteden. Winkelen moet er vooral leuk zijn om te doen. Het AGF-team heeft hard gewerkt om alles op de rit te krijgen en maakt nu plannen om "de hele dag show te maken".


Deel van het Aziatisch assortiment van eigen leverancier dat op verzoek van klanten is toegevoegd.

Het team bestaat naast Patrick uit 4 fulltimers en 2 parttimers en 25 hulpkrachten. "Ik ben echt trots op dit team dat een grote passie heeft voor AGF. Veel van hen zijn heel ervaren groentemannen. Vergeleken met de oude Jumbo hebben alle versafdelingen er een service- afdeling bijgekregen, maar de AGF-afdeling niet. Wij lopen daarom voortdurend rond en zoeken het contact met de klant op om beleving te bieden, te adviseren en dingen te laten proeven. We willen hun verwachtingen overtreffen en dat kan alleen als je gekwalificeerde en ervaren mensen rond hebt lopen," besluit Patrick.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Jumbo Foodmarkt Dordrecht
P.A. de Kokplein 152
3318 JW Dordrecht
Facebook Jumbo Foodmarkt Dordrecht