Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fokke Nieboer (FRUITSOLUTE BV) over dienstverlening rondom ready-to-eat producten:

"Op termijn willen we ook een aantal grotere im- dan wel exporteurs aantrekken"

Tholen - In januari 2020 - amper twee maanden voor de Corona uitbraak in West-Europa - werd FRUITSOLUTE BV opgericht in het Nederlandse Westland. Onder deze naam ondersteunt het bedrijf haar klanten onder meer op het gebied van rijping, verpakking en fruitlogistiek van exotisch fruit. Een stap die in de eerste twee bewogen jaren zijn nut heeft bewezen, zegt Key Account Manager Fokke Nieboer desgevraagd.


Fokke Nieboer is in oktober in dienst getreden bij FRUITSOLUTE als Key Account Manager, verantwoordelijk voor klantenwerving en ondersteuning.

"Op dit moment hebben we in totaal 29 rijpcellen voor exoten, terwijl we ooit met slechts 10 kamers zijn begonnen", aldus Nieboer. Vooralsnog zijn het vooral Nederlandse en Duitse groothandels en foodretailbedrijven die gebruik maken van de service van FRUITSOLUTE. "In de meeste gevallen gaat het om klassieke programma's en middelgrote partijen. In de toekomst willen we echter ook grotere importeurs en exporteurs voor ons winnen, zodat we grotere volumes op voorhand kunnen verzekeren en daarop kunnen plannen. De eerste projecten in dit segment staan reeds op stapel. Het doel is om zoveel mogelijk markten te bedienen en continu te groeien. "

Citrus & gember
Naast de klassieke basisproducten mango's, avocado's en kiwi's, die dienovereenkomstig worden gerijpt en verpakt, biedt de onafhankelijke dienstverlener zijn klanten een uitgebreid dienstenpakket rond exoten aan. "Iedereen die een kant-en-klaar product nodig heeft, is bij ons aan het juiste adres. We concentreren ons niet op bepaalde artikelen, maar verzorgen ook andere producten, zoals citrusvruchten - bijvoorbeeld in de zomer buiten het klassieke exotenseizoen. Daarnaast hopen we binnen enkele maanden onze nieuwe droogfaciliteiten voor gember in gebruik te kunnen nemen, want ook in dit segment zien we verdere groeimogelijkheden", schetst Nieboer verder.

In de loop der jaren is het rijpingsproces steeds verder ontwikkeld en waar mogelijk geoptimaliseerd, aldus Nieboer. We hebben ons ten doel gesteld om elke partij binnen 5 dagen te laten rijpen, waarbij we altijd rekening houden met het betreffende ras en de herkomst". De Hass avocado is nog steeds veruit de populairste vrucht op de West-Europese markt, terwijl de Green Skin niet langer nagerijpt hoeft te worden. Naast de bovenvermelde, in de handel verkrijgbare variëteiten worden ook tropische avocado's (zoals Semil) steeds belangrijker, vooral in het premiumsegment. Wat de inkoop betreft, vinden Marokkaanse avocado's nu steeds vaker hun weg naar de Europese consument, terwijl zij tot voor kort voornamelijk onder Spaanse vlag werden verscheept."


Fokke Nieboer in één van de 29 rijpkamers. Doordat de te rijpen goederen van beide zijden worden geventileerd, ontstaat een homogeen rijpingsproces. De restwarmte van elke rijpkamer wordt dienovereenkomstig hergebruikt. 

Hoewel de exotische markt nog steeds een opwaartse trend vertoont, is de aanhoudende Corona-crisis ook in deze productcategorie voelbaar geweest, zei hij. "Vooral tijdens de eerste maanden na de uitbraak kenmerkten de gebeurtenissen zich door grote onzekerheid. Door de malaise in de gastronomie nam de foodretailsector een hoge vlucht, waardoor ook bij ons de orders en de volumes in zeer korte tijd een hoge vlucht namen. Hoewel de verkoop zich sinds eind 2020 geleidelijk heeft gestabiliseerd, wordt de zeevracht steeds duurder. Bovendien is er de neiging om meer vertraagde containerleveringen te hebben, als gevolg van de problemen in het nauw verweven, wereldwijde scheepvaartverkeer."

Last but not least wordt verpakkingsmateriaal steeds schaarser: "Gelukkig kunnen we terugvallen op verschillende verpakkingsoplossingen en hebben we tot nu toe knelpunten kunnen voorkomen. Bovendien is de klant meestal begripvol, ook omdat we met velen van hen al jaren samenwerken.

Voor meer informatie:
FRUITSOLUTE B.V.
Fokke Nieboer
ABC Westland 574  
NL- 2685 DG Poeldijk
Tel: +31 (0) 174 . 700 . 800
contact@fruitsolute.com 
www.fruitsolute.com