Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog steeds veel fouten op kassabon supermarkt

In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terechtgekomen.



Onderzoek
De Consumentenbond deed onderzoek bij 7 landelijke supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Van elke keten werden er 3 filialen bezocht. Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts 1 kassabon, bij een Aldi-filiaal, was volledig foutloos.

In 2020 deed de Consumentenbond een vergelijkbare steekproef. Toen waren 3 van de 28 kassabonnen foutloos.

Fouten op kassabonnen toegenomen
Ook het aantal fouten is toegenomen. In 2020 klopte bij 1 op de 8 producten de prijs niet. Nu gaat het bij 1 op de 7 producten fout.

Vooral bij koffie, bier en wijn ging het vaak mis. Die artikelen waren volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet. Daardoor kostte bij Plus de koffie aan de kassa €4,19 meer dan het prijskaartje aangaf. En bij AH was een 6-pack alcoholvrij bier €2,19 duurder dan op het schap stond.

AH en Jumbo slordigst
Aldi maakt ook over de hele linie de minste fouten, slechts 1 op de 25 artikelen was verkeerd geprijsd. Albert Heijn en Jumbo zijn het slordigst. Bij Albert Heijn hebben ruim 1 op 4 producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo ruim 1 op de 5. Albert Heijn liet vorig jaar weten dat de prijs aan de kassa leidend is, maar dat klopt niet. Consumenten beslissen op basis van de prijs op het schap en die prijs moeten winkels hanteren. Tenzij vaststaat dat die prijs overduidelijk een vergissing is.

Bron: www.consumentenbond.nl 

Publicatiedatum: