De zoektocht naar nieuwe exportbestemmingen voor Belgische groenten en fruit is een van de topprioriteiten voor het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT). Nadat de Belgische appelen en peren toegang kregen tot de Mexicaanse markt, kunnen de 129 miljoen Mexicaanse consumenten vanaf dit najaar kennis maken met Belgisch witloof.
Het VBT zette de afgelopen jaren samen met het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) alles op alles om op een correcte manier markttoegang te creëren voor Belgische groenten en fruit op nieuwe afzetmarkten. Dit is zeker geen gemakkelijke oefening omdat men steeds rekening moet houden met de specifieke eisen van het land dat Belgische producten wenst te ontvangen.
Concreet betekent het dat er duidelijke afspraken moeten worden gemaakt tussen het exporterend en het importerend land. De producten ondergaan een analyse die het fytosanitaire risico weergeeft en de uitkomsten moeten voldoen aan de fytosanitaire eisen van de Nationale Dienst voor Plantenbescherming van Mexico (SENASICA).
"Dit is goed nieuws voor de Belgische witlooftelers maar er moeten natuurlijk nog heel wat extra inspanningen gebeuren om van deze eerste stap ook een echt succes te maken. Naast de inspanningen op het vlak van het openen van nieuwe exportmarkten blijft de AGF-sector zwaar investeren in promotie van onze groenten en fruit op de eigen markt. De VLAM voorziet samen met de Europese Commissie ook in 2022 een fors budget voor het verder ontwikkelen van landen waar we markttoegang gecreëerd hebben", meldt Luc Vanoirbeek van het VBT. "Dit is zonder meer noodzakelijk omdat in al die nieuwe exportbestemmingen markten nog effectief dienen uitgebouwd te worden", aldus Luc.
Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek
Het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties
+32 (0)477 330 635
[email protected]
www.vbt.eu