Het aantal supermarktformules consolideert, maar er is wel ruimte voor nieuwe supermarkten. Dit jaar dingen 11 supermarktlocaties (niet langer dan 1,5 jaar geopend) namens 6 formules (Plus, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Jan Linders en Coop) mee naar de titel "Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland".
De verkiezing is tien jaar geleden in het leven geroepen om meer aandacht te generen voor het belang van vormgeving in de ontwikkeling van supermarktvastgoed. Alle door de formules zelf ingezonden locaties worden beoordeeld op diverse aspecten van locatiekwaliteit. De winnaar wordt bekendgemaakt op het Supermarktvastgoedcongres georganiseerd door Supermarkt en Ruimte.
Dit zijn de genomineerden willekeurige volgorde: PLUS Retail (Overasselt), Lidl Nederland (Almere, Oosterwold), Jan Linders (Wageningen), Jumbo Supermarkten (Goor) en PLUS Retail (Udenhout). "Tijdens het Supermarktvastgoedcongres op 4 november a.s. wordt de winnaar bekend gemaakt!", aldus supermarktgeograaf Jeroen van der Weerd.