Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Greenyard kondigt haar duurzaamheidsstrategie voor 2025 aan

Samen met de publicatie van haar vierde Duurzaamheidsrapport heeft Greenyard ook haar duurzaamheidsstrategie voor 2025 bekendgemaakt. Deze strategie definieert de ambitie van het bedrijf om uit te groeien tot de drijvende kracht achter een gezondere levensstijl en duurzamere voedseltoeleveringsketens, meldt Greenyard.

De gevolgen van de klimaatverandering zoals extreme weersomstandigheden, aanhoudende droogtes, langdurige hittegolven en een afnemende biodiversiteit zijn reden voor Greenyard voor de ontwikkeling van een duurzaamheidsstrategie "Het is duidelijk: ‘business as usual’ is niet langer een optie", meldt het duurzaamheidsrapport.

Een geïntegreerde aanpak die berust op drie pijlers
Greenyards duurzaamheidsstrategie berust op drie pijlers die nodig zijn om een duurzamere voedseltoeleveringsketen te creëren.

  1. Duurzame voedseltoeleveringsketens
    Greenyard verbindt zich ertoe te bouwen aan duurzame voedseltoeleveringsketens via langdurige relaties met haar telers en steunt hen in hun inspanningen om de strengste sociale en milieunormen toe te passen.
  2. Een kleinere ecologische voetafdruk
    In vergelijking met andere voedingscategorieën hebben groenten en fruit een relatief kleine impact op het milieu. "Toch blijven we grote inspanningen leveren om onze broeikasgasemissies terug te dringen, de watervoetafdruk te verkleinen en verspilling te vermijden", meldt het rapport.
  3. Samenwerking met klanten
    Greenyards bedrijfsmodel is gebaseerd op een nauwe samenwerking met klanten. Het bedrijf ontwikkeld samen met haar klanten gezonde en duurzame voedingsconcepten en onderneemt acties om steeds kortere en efficiëntere toeleveringsketens mogelijk te maken.

Elk van deze pijlers werd in meetbare doelstellingen vertaald.
Deze zijn gebaseerd op de engagementen waaraan Greenyard al werkte, maar de lat hoger legt dan voordien:

  1. Klimaatverandering
    • 50% minder CO2-uitstoot (scope 1 en 2) tegen 2025 in vergelijking met 2019 en een strategie in lijn
      met het Science Based Targets Initiative om tegen 2050 op een netto-uitstoot van nul te komen.
    • 75% van haar leveranciers informeren en motiveren (scope 3) om voor klimaatverandering een
      werkwijze te implementeren op basis van Science Based Targets.
  2. Voedselverspilling minimaliseren
    • Alle vermijdbare voedselverspilling in de eigen productie met 25% verminderen tegen 2025 (en met 50% tegen 2030).
    • Alle rest- en bijproductstromen van Greenyard’s eigen voedselproductie valoriseren tegen 2025.
  3. Het waterverbruik van groenten en fruit verkleinen
    • De waterrisico’s van alle telers beoordelen tegen 2025.
    • Projecten opstarten om het waterverbruik binnen de eigen activiteiten te optimaliseren en de primaire waterintensiteit tegen 2025 met nog eens 10% te verkleinen.
  4. De ecologische voetafdruk van haar verpakkingen beperken
    • Werken met 100% recycleerbare verpakking tegen 2025 en ervoor zorgen dat de verpakkingen
      afgestemd zijn op de recyclagesystemen van Greenyard’s belangrijkste markten zodat ze ook echt
      gerecycleerd worden.
    • De hoeveelheid gebruikte verpakking verminderen en de voetafdruk ervan optimaliseren, zonder de
      houdbaarheid van de producten te verlagen (doelstelling nog te definiëren).
  5. Verantwoordelijke en duurzame inkoop garanderen
    • Tegen 2025 moet 100% van de telers van Greenyard in landen met een hoog of gemiddeld risico
      gecertifieerd zijn.

Hein Deprez, co-CEO van Greenyard: "Vandaag is er een toenemend bewustzijn over gezondere levensstijlen en er is ook steeds meer aandacht voor duurzaamheid als integraal onderdeel van het debat over onze gezondheid. Bij Greenyard zit dit al vanaf het prille begin in ons DNA. We staan met beide voeten middenin deze realiteit. Onze unieke positie binnen de voedselwaardeketen biedt ons kansen. Het stelt ons in staat om op een goede manier gebruik te maken van de activiteiten die we de voorbije decennia hebben opgebouwd."

"Zo leveren we plantaardige producten aan klanten, gebaseerd op hun behoeften, en gedreven door gezondheid en duurzaamheid. Die positie brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. We willen een katalysator zijn voor de verandering naar steeds duurzamere voedselwaardeketens. We omarmen beide facetten en leggen de lat nu nog hoger. We hebben er bovendien alle vertrouwen in dat we onze ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen zullen halen en dat we onze belofte zullen vervullen om mee het leven te verbeteren: voor mens en voor natuur. 

Marc Zwaaneveld, co-CEO van Greenyard: "Om tot een echt duurzame oplossing te komen, hebben we iedereen in de voedselwaardeketen nodig. Een deel van de oplossing ligt bij de eindconsumenten. Ook zij zullen de echte waarde die fruit en groenten hebben, voor hun gezondheid en voor die van de planeet, moeten erkennen. Samen met onze klanten is het onze verantwoordelijkheid om ze te inspireren, te informeren en te overtuigen om een eerlijke, inclusieve en reële prijs te betalen voor deze producten. Om onze planeet te vrijwaren voor toekomstige generaties, vraagt de transitie naar een duurzamere voedselproductie nu eenmaal investeringen van onze huidige generatie. Geleid door onze ambitieuze duurzaamheidsstrategie en door de aard van onze producten, zijn we echter vastberaden om een drijvende kracht achter
deze verandering te zijn. Voor het welzijn van iedereen." 

Klik hier voor het duurzaamheidsrapport

Voor meer informatie:
Cedric Pauwels
Greenyard
+32 (0)1532 4200
cedric.pauwel@greenyard.group 
www.greenyard.group 

Publicatiedatum: