Zware CO2-voetafdruk kan Zuid-Afrika duur komen te staan

Een herhaling van de chaos (of 'opstand', zoals velen het noemen), waarvan het gerucht ging dat die eergisteren zou plaatsvinden, heeft gelukkig niet plaatsgevonden, maar de Zuid-Afrikaanse politie nam geen risico en verscherpte de beveiliging bij de politiebureaus. Er werd immers gevreesd voor een op handen zijnde aanval. Soldaten patrouilleerden ook in winkelcentra in de voorsteden.

Zuid-Afrika wacht nog steeds op de arrestatie van de vermeende kopstukken achter de onlusten, wie dat ook mogen zijn, want dat blijft gissen. Op het gebied van elektriciteitsopwekking is er recent in ieder geval enige vooruitgang geboekt.

Elektriciteitsmasten buiten Ceres (Foto: Grobler du Preez | Dreamstime.com)

Het ministerie van Minerale Hulpbronnen en Energie heeft uiteindelijk aangekondigd om Plan 2 van de Electricity Regulation Act te wijzigen en zo de vergunningsdrempel voor onafhankelijke ingebedde elektriciteitsopwekkingsprojecten uit alternatieve energiebronnen te verhogen van 1MW naar 100MW, wat met applaus wordt onthaald in de land- en tuinbouwsector.

"De koppigheid van Zuid-Afrika om vast te houden aan steenkool - er worden momenteel twee nieuwe kolencentrales gebouwd - zou het land duur kunnen komen te staan," zo zei de CEO van de staatselektriciteitsleverancier Eskom vorige week in een toespraak op een plaatselijke universiteit.

"Onze economie is per hoofd van de bevolking 25% meer koolstofintensief dan die van China, en twee keer zo intensief als het wereldwijde gemiddelde. Zuid-Afrika is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle door het Afrikaanse continent uitgestoten koolstof en Eskom is goed voor ongeveer 44% van de totale Zuid-Afrikaanse CO2-uitstoot. We kunnen daarom niet om onze CO2-voetafdruk heen", vertelde André de Ruyter tijdens zijn toespraak.

Een kolencentrale in Grootvlei, Mpumalanga (Foto: Kobus Peché | Dreamstime.com)

Kabeldiefstallen duwen Zuid-Afrika richting diesel
Terwijl markten zoals de Europese Unie steeds strengere normen voor de CO2-voetafdruk van de hele toeleveringsketen opstellen, ziet Zuid-Afrika zich gedwongen steeds meer een beroep te doen op 'vuile' brandstof zoals diesel, die vier keer duurder is dan benzine.

Een voorbeeld van die ontwikkeling is het verhaal van Transnet Freight Rail, dat van januari tot juli van dit jaar 57.438,4 km aan signaalkabels en 651.308,4 km aan bovengrondse apparatuurkabels heeft verloren als gevolg van kabeldiefstallen en vandalisme aan de spoorweginfrastructuur.

Zo worden elektrische treinen vervangen door diesellocomotieven. "Kabeldiefstal veroorzaakt een ravage", zei Transnet-CEO Portia Derby vorige week op een bijeenkomst met de landbouwsector van de Oost-Kaap.

In zijn toespraak waarschuwde De Ruyter nog: "Inzetten op groene energie zal de Zuid-Afrikaanse export een concurrentievoordeel opleveren. Doorgaan met kolen zal leiden tot een nieuw tijdperk van isolatie en handelssancties."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven