Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon van den Hombergh, Frankort&Koning:

"Hoge mate van transparantie tussen teler, service-provider en retailer is nieuwe realiteit geworden"

Tholen - Stond de AGF-handel in het verleden nog weleens bekend om het stuivertje wisselen tussen leveranciers en de waas die er hing tussen teler en afnemer, volgens commercieel directeur Leon van den Hombergh van Frankort&Koning trekken teler, handelaar en retailer steeds meer samen op in plaats van dat men elkaar de tent uitvecht. "Dat was al enkele jaren gaande, maar is de afgelopen tijd enorm versterkt. De grote stijging in de kosten van logistiek, verpakkingen en arbeid heeft voor een nieuwe werkelijkheid gezorgd, waarbij er sprake is van een hoge mate van transparantie tussen producent en retailer, met daar tussen de service supplier die 'lean and mean' de problemen oplost."

"Die behoefte aan transparantie kwam in eerste instantie vanuit de supermarkt, die door zijn klant weer wordt genoodzaakt transparant te zijn waar de producten vandaan komen en door wie ze worden geteeld, het liefste met een foto van de teler erbij. De teler wil op zijn beurt graag weg uit de hoek van de anonimiteit en wordt daarbij door financiers gepusht dat de tijd van anoniem produceren achter hem ligt. Ook de handel ertussen heeft een bepaalde continuïteit nodig en wil onnodige kosten voorkomen. De eisen worden stringenter en dan is het niet meer te doen om met extra handling zoals ompakken de kosten in de keten op te hoesten", verklaart Leon.

Hij maakt zich geen zorgen dat de volgende stap is dat de functie van service supplier overbodig wordt. "De supermarkt heeft genoeg uitdagingen aan de verkoopkant aan zijn hoofd en legt graag de dagelijkse beslommeringen bij de handel neer. Bovendien kan die zijn waarde aantonen op het moment dat een producent niet kan leveren. Wij zullen altijd onze handelsfunctie behouden, alleen gaat dat veel meer in samenwerking dan voorheen het geval was. Door de toenemende volumes en eisen trek je veel meer met elkaar op. Natuurlijk moet je je functie waarmaken, maar ieders functie wordt niet betwist."

"De schaalvergroting zet in elke schakel van de keten voort. In de teelt is dat al jaren gaande, maar kijk alleen maar eens hier in Venlo hoeveel traditionele handelsbedrijven en exporteurs inmiddels zijn overgenomen of gestopt. Ook de consolidatie aan retailzijde neemt steeds grotere vormen aan. Eerst zag je regionale supermarkten overgenomen worden door nationale, nu zie je dat de volgende stap is dat nationale spelers opgaan in internationale retailers. Die nieuwe inkoopcombinaties hebben overigens wel een behoorlijke impact. Er zijn nog maar een aantal loketten die bepalen wat er in de actie gaat en wat er die week gegeten gaat worden!"

Voor meer informatie:
Leon van den Hombergh
Frankort & Koning B.V.
+31 (0)77 3897 202
+31 (0)6 5123 8770
l.vdhombergh@frankort.nl  
www.frankort.nl