Duitse retail startup Jokr haalt € 144 mln op

VK: Sainsbury's trekt stekker uit groothandel
Sainsbury's heeft eenzijdig besloten haar groothandelsactiviteiten te beëindigen en dus niet langer producten met Sainsbury-keurmerk aan de SimplyFresh-groep te leveren. SimplyFresh kondigde aan dat het als gevolg van het besluit van Sainsbury niet langer een doorlopende overeenkomst als leverancier met de supermarkt heeft. Sainsbury's zei dat als SimplyFresh dat zou willen het de komende 12 maanden nog een levering zou kunnen krijgen.
Bron: talkingretail.com 

Nederland: Jumbo op koers naarr recordomzet van € 10 mld
Jumbo is de afgelopen 6 maanden opnieuw sterk gegroeid en ligt op koers om voor het eerst in haar 100-jarige geschiedenis een omzet van meer dan €10 mld te halen. In de eerste helft van 2021 (tot en met week 28) is de omzet van de Nederlandse supermarktketen met 5,3% gestegen naar € 5,36 mld. Daarmee presteerde het bedrijf opnieuw boven het marktgemiddelde en vergrootte het zijn marktaandeel in Nederland tot 21,8%. Jumbo verwacht deze groei de komende maanden vast te houden en haar marktaandeel verder uit te breiden.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Omzet en winst Bestway stijgen in jaarcijfers 2019/20
De Bestway Wholesale groep zag de omzet in het jaar tot juni 2020 stijgen tot € 2,96 mld, tegen € 2,91 mld in 2019, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. De EBITDA (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) steeg nog sterker, met 81%, van € 24,1 mln in 2019 naar € 44 mln in 2020. De algemeen directeur van Bestway, Dawood Pervez, vertelde dat een van de grote taken van het jaar de integratie van Bestway Retail in het bedrijf was geweest, met de bijbehorende schaalvoordelen.
Bron: talkingretail.com 

M&S gaat snijden in kerstproducten in Noord-Ierland
Marks & Spencer heeft gewaarschuwd dat het nu al snijdt in kerstproducten in Noord-Ierland vanwege zorgen over aanstaande douanecontroles na de Brexit. Voorzitter Archie Norman vertelde in het programma Today van Radio Four dat de veranderingen hogere prijzen en minder keuze voor Noord-Ierse klanten kunnen betekenen.
Bron: bbc.com 

Ahold Delhaize voorstander van mensenrechtenwet voor bedrijven
Ahold Delhaize is voorstander van Europese wetgeving die bedrijven verplicht om mensenrechtenschendingen in de hele productieketen aan te pakken. Op dit moment is er geen wet die bedrijven verplicht om de mensenrechten te bewaken. Wel heeft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) concrete richtlijnen geformuleerd voor bedrijven. Ook Europa werkt aan zo'n wet.
Bron: retaildetail.eu 

Duitsland: Snelleverende retail startup Jokr haalt € 144 mln op bij investeerders
Het snelleverplatform Jokr van de Duitse e-commercepionier Ralf Wenzel, dat sinds de start nauwelijks vier maanden geleden al in zeven landen actief is, heeft naar eigen zeggen € 144 mln van investeerders gekregen om de groei te stimuleren. De Delivery Hero en Softbank veteraan heeft het bedrijf gestileerd als een "Amazon op steroïden" en, met een omzet die elke 2 weken verdubbelt, is het op een high-speed missie om 15-minuten levering naar Amerika en Europa te brengen. "Wij geloven echt dat de wereld een nieuwe Amazon nodig heeft", vertelde Wenzel aan Reuters. "Er is een kans om een snellere Amazon, een meer gepersonaliseerde Amazon, een duurzamere Amazon en een meer lokale Amazon te creëren."
Bron: reuters.com 

Nederland: Jumbo kijkt naar opties voor eigen flitsbezorgdienst zoals Gorillas of Flink
Jumbo bekijkt of het met een alternatief kan komen voor flitsbezorgdiensten als Gorrillas en Flink. De supermarktketen "ziet dat consumenten daar behoefte aan hebben", aldus financieel directeur Ton van Veen. Concrete plannen ontbreken vooralsnog. Flitsbezorgdiensten zijn momenteel in opkomst met de belofte dat boodschappen binnen korte tijd worden bezorgd, meestal binnen 10 tot 15 minuten. Van Veen: ",,Consumenten raken eraan gewend dat je met één telefoontje of appje je producten laat bezorgen. Je kunt er afstand van nemen of jezelf opnieuw uitvinden op dit gebied. Wij zitten meer op dat tweede spoor".
Bron: netherlandsnewslive.com 

Franse app Yuka brengt gezondheid naar het supermarktgangpad
In Frankrijk heeft "Big Ham" het gemunt op een dappere start-up genaamd Yuka, die een populaire smartphone-app exploiteert die tot doel heeft gezondheidsbewuste consumenten mondiger te maken. Met de Yuka app, die door 24 miljoen gebruikers is geïnstalleerd, kunnen zij de streepjescode op verpakte levensmiddelen scannen om een score van 100 te krijgen die de voedingswaarde van het product weergeeft, maar ook de impact op het milieu, van koolstofuitstoot tot verpakking. Sinds het werd opgericht door Julie Chapon samen met de broers Benoit en Francois Martin in 2017, is Yuka uitgebreid naar 12 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de VS.
Bron: todayuknews.com 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven