Covid-uitbraak in Chinese havens raakt wereldwijde scheepvaartsector

De wereldwijde scheepvaartsector ondervindt al maanden hinder van de pandemie. De vraag naar goederen uit Azië in westerse landen overtreft de capaciteit van exporteurs om containers naar overzeese markten te verladen. In de haven van Yantian, in Shenzhen, wordt de situatie nog verergerd door een uitbraak van Covid-19. Sinds begin deze maand is de capaciteit voor de verwerking van containers in  Yantian drastisch afgenomen. De haven heeft bekendgemaakt dat vanaf 24 juni de operationele capaciteit van de International Container Terminal in Yiantian volledig hersteld zal zijn. Momenteel ligt de capaciteit zo'n 30% onder het normale niveau. 

Maersk, 's werelds grootste containerederij, liet in een verklaring het volgende weten: "Een aantal weken nadat er in Shenzhen Yantian Port sprake was van ernstige congestie als gevolg van Covid-19 ondervindt de wereldhandel nog altijd hinder van verstoringen. Vanwege het feit dat het 16 dagen duurt om aan te meren in Yantian moesten containerschepen die wachten op vracht voor Noord-Amerika, Europa en andere markten buiten Shenzhen aanleggen. Exporteurs proberen de vertragingen in Yantian te omzeilen. Kleinere schepen met eigen kranen hebben al talloze containers rechtstreeks van de terminals aan de monding van de Parelrivier naar containerschepen nabij Hongkong vervoerd."

Gezien het snelle herstel van de wereldeconomie, het tekort aan containers en de torenhoge transportkosten zal de uitbraak in Zuid-Chinese havens impact hebben op de wereldhandel en de inflatie mogelijk verergeren en wereldwijd tot tekorten aan goederen leiden. Momenteel zijn er 150 gevallen van Covid-19 vastgesteld in de provincie Guangdong, waarvan de meeste in Guangzhou. De lockdownmaatregelen hebben tot ernstige verstoringen in de grote havens van de stad geleid. De uitbraak in de haven van Yantian, in de naburige stad Shenzhen, heeft de situatie nog verder verergerd en de transportkosten zijn als gevolg hiervan fors gestegen.  

Flavio Romero Macau, deskundige van de Edith Cowan Universiteit in Perth, legt uit dat sluitingen van de terminals in Chinese havens doorgaans geen grote problemen veroorzaken. In combinatie met de overige factoren en vanwege het feit dat rederijen hun kosten willen dekken, zouden deze nu echter tot forse prijsstijgingen van goederen kunnen leiden. "Voor de meest recente uitbraak in China was er al sprake van een tekort aan capaciteit en containers, evenals congestie vanwege het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal, wat de situatie nog heeft verergerd." 

Een aantal havens in Guangdong, waaronder Yantian, Shekou, Chiwan en Nansha, laten geen schepen meer in hun haven toe zonder reservering en accepteren uitsluitend boekingen voor exportcontainers binnen drie tot zeven dagen na aankomst van een schip. Maersk laat weten dat de geschatte vertraging in de terminal van Yantian opgelopen is van 14 tot 16 dagen. Nils Haupt, communicatiedirecteur van Hapag-Lloyd, zegt er het volgende over: "Eén van de grootste havens in China ligt feitelijk al bijna drie weken stil. Er kunnen wel wat schepen aanleggen, maar lang niet voldoende. Schepen worden omgeleid naar andere havens, zoals die van Hongkong, maar dit lost het probleem van de vertragingen niet op."

De congestie in de haven van Yantian heeft een nadelig effect op de tarieven en de beschikbaarheid van containers. Volgens een bericht dat Maersk onlangs publiceerde, zullen de vertragingen in de International Container Terminal in Yantian nog ruim twee weken aanhouden, waardoor er nog meer schepen vertraging op zullen lopen. Momenteel zijn veel zendingen naar de haven van Yantian geschrapt en omgeleid naar Shekou, Nansha en Hongkong. Dit heeft in deze havens de congestiedruk verhoogd, waardoor de wachttijden zijn toegenomen.

De congestie in de haven van Yantian raakt momenteel vrijwel alle transportroutes wereldwijd. Gelukkig zijn er tekenen dat de productiviteit in de haven geleidelijk weer toeneemt. De operationele capaciteit in Yantian bedraagt momenteel weer bijna 70%, hoewel het nog weken zal duren voor de achterstanden zullen zijn weggewerkt. 

Bron: Sofreight, China XiaoKang, XinDe HaiShi


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven