Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wachttijden in Yantian: meer dan twee weken

Nieuwe verstoringen beïnvloeden de wereldhandel

Een paar weken na een zeer aanzienlijke havencongestie in Yantian, veroorzaakt door een uitbraak van Covid-19, blijven de verstoringen binnen de toeleveringsketen in de wereldhandel zeer aanwezig.

Na een zesdaagse stop op exportcontainers hebben de havenautoriteiten van Yantian aangekondigd dat de productiviteit geleidelijk zal toenemen naarmate meer werknemers terugkeren en meer aanlegplaatsen opnieuw opengaan, maar de schade is al aangericht. De wachttijd wordt momenteel op meer dan twee weken geraamd, waardoor veel verladers hun schepen naar andere havens hebben omgeleid. In totaal zullen meer dan 300 afvaarten van alle rederijen Yantian links laten liggen en voor Maersk zijn 19 van de hoofdlijndiensten getroffen.

De haven van Yantian, met de buurhavens Shekou en Nansha die ook getroffen zijn, vecht om zijn betrouwbare imago terug te krijgen en de diensten weer op schema te krijgen na het Suez-incident in maart, een extra pijnpunt in een tijd waarin de wereldwijde bevoorradingsketens al onder druk staan.

Het nieuwe normaal
De trend is zorgwekkend en de aanhoudende congestie begint een wereldwijd probleem te worden. Als gevolg van Covid-19 en een aanzienlijke volumestijging sinds eind vorig jaar zijn terminals wereldwijde knelpunten geworden, of het nu gaat om aanlegplaatsen, werven of het afleveren van vracht, en de situatie zet zich met stijgende aantallen door in de hele logistieke keten, in opslagstations en distributiecentra. 

Het meest prominente knelpunt is op dit moment Yantian, alleen al door zijn omvang de op twee na grootste terminal ter wereld, maar er zijn nog veel andere havens waar een wachttijd van één of twee dagen de norm wordt, zelfs als schepen op tijd aankomen.

Het wordt steeds crucialer om een partner te kiezen die de volledige toeleveringsketen inzichtelijk kan maken. Maersk wil een dergelijke partner zijn. "Wij werken de klok rond om de pijnpunten van onze klanten te verlichten. Aarzel niet om contact op te nemen met de lokale Maersk-vertegenwoordiger om te horen wat wij voor u en uw bedrijf kunnen betekenen," aldus de rederij.

Bevoorradingsketens dienovereenkomstig beheren
"Om de gevolgen zo goed mogelijk te beperken en u zo veel mogelijk inzicht in de situatie te geven, hebben we hier ons actieplan voor de rest van de maand uiteengezet. Op dit moment, met de informatie die we nu hebben, denken we dat dit de beste aanpak is. Door deze informatie vrij te geven, hopen we dat u genoeg tijd heeft om uw toeleveringsketens dienovereenkomstig te beheren, wat voor ons van het grootste belang is. Door mogelijke problemen in een vroeg stadium te signaleren, wordt het gemakkelijker om sneller te reageren en beslissingen te nemen op basis van gegevens versus tijd.

Om nog meer zichtbaarheid in uw supply chain te brengen, bieden Maersk-producten zoals Maersk Flow en TradeLens een consistent en volledig overzicht van huidige zendingen en bijbehorende documenten voor een betere taakuitvoering en planning.

Publicatiedatum: