Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
TripleF Fruit betrekt nieuw pand in Geldermalsen

"We behoren inmiddels tot de top-5 in Europa van gelicenseerde Pink Lady-importeurs van het zuidelijk halfrond"

Tholen - Afgelopen maand verhuisde het team van TripleF Fruit naar een nieuw pand in Geldermalsen. Samen met een ander bedrijf deelt de specialist in overzees hard-, steen- en zachtfruit - in deze volgorde - het onderkomen van 10.000 m2. "Ruimte zat om te groeien, maar wel gecontroleerd", benadrukt Matthijs Nijhoff, wiens team inmiddels is uitgegroeid tot veertien personen. Matthijs heeft grootse plannen met het pand. Hoewel hij de details nog niet wil onthullen wil hij op termijn een heus Experience Center in het pand starten om zijn retailklanten, maar ook de consumenten te inspireren, waarbij hij samen hoopt te werken met de opgerichte Fruit Tech Campus.

"Het was altijd mijn wens om zo dicht mogelijk op de handel te zitten en zoveel mogelijk dienstverlenende activiteiten in eigen huis uit te voeren. Daar ben ik op teruggekomen. Doordat onze volumes in de piekmomenten zo groot zijn, lukt het niet om dat alles onder één dak uit te voeren. Specialistisch werk moet je aan specialisten overlaten. Wij werken dan ook nauw samen met bedrijven als Koelcentrum Gorinchem, Cool Control, IQ-Packing en Kutschruiter die al ons fruit in de optimale condities bewaren en op wens van onze klanten verpakken, zodat wij ons met onze core business kunnen bezighouden", aldus Matthijs.

En die handel loopt vooralsnog voortvarend. Met name het Corona-jaar 2020 gaf de omzet van het overzeese fruit bij TripleF Fruit een enorme boost. "Het was echt bizar. Er ontstond blinde paniek en het leek of onze retailklanten naast wc-rollen alleen nog maar fruit nodig hadden. We hadden Rian Drost net aangetrokken als logistiek manager en die viel met zijn neus in de boter", lacht Matthijs. "Dit jaar is die gekte er wel vanaf. Je ziet eerder een beetje een tegenreactie. De afzet verloopt momenteel niet vanzelf en dat is eigenlijk wel een beetje over de hele linie het geval."

Nieuw-Zeelandse appelen
TripleF Fruit ontvangt het volledige appelpakket van overzee, bestaande uit Gala's, Granny Smith, Braeburn, Pink Lady, NZ Queen en Fuji. Momenteel is het Nieuw-Zeelandse hardfruitseizoen in volle gang. "Wij hebben het gros van het volume al ontvangen, maar er is nog een hoop handel onderweg", constateert Matthijs. De belangrijkste afzetmarkt voor TripleF Fruit is de retail in Noord–West Europa. Met het Nieuw-Zeelandse fruit wordt hoofdzakelijk de Nederlandse en Duitse markt bediend.

"Klanten komen hier echt op terug. Zo behoren we momenteel tot de vijf grootste spelers in de import van overzeese Pink Lady-appelen onder licentie. Daar hebben we echt een naam mee opgebouwd. Vanaf de start van het zelfstandige ondernemerschap hebben wij  als doelstelling gehad om supermarkten met een hoogwaardige kwaliteit fruit te bedienen. De Nieuw-Zeelandse appelen worden dan ook hoofdzakelijk op programmabasis afgezet naar retail, aangevuld met een aantal niche-klanten die de meerwaarde voor dit product kunnen en willen betalen. Als het om kwalitatieve redenen nodig is, sluiten we het seizoen liever eerder af, dan dat we het onnodig gaan lopen rekken."

Eetkwaliteit centraal
Een concurrent voor het Nederlandse fruit is TripleF Fruit volgens Matthijs zeker niet. "Met ons pakket bieden we rassen aan die in Europa niet te krijgen zijn. Bewust kiezen we er bijvoorbeeld voor om geen Conference-peer uit Chili te importeren. Tegelijkertijd staat de eetkwaliteit centraal, daarmee moet je de consument niet teleurstellen. Dat zou dan ook een belangrijkere graadmeter moeten zijn dan het nodeloos rekken van een seizoen met lokaal product dat minder van kwaliteit is. Ik kan me weleens opwinden over de politieke ophef over de fruitimport van overzee. We zijn zelf de tweede landbouwexporteur ter wereld en zijn voor onze peren ook voor zo'n 75% van de export afhankelijk. Laten we dat koesteren. We werken nu eenmaal met het product van Moeder Natuur en hebben met weersinvloeden en klimaatveranderingen te maken. Dan heb je fruit uit meerdere landen nodig om de markt te voorzien."

Ook voor het Nederlandse hardfruit voorziet Matthijs de komende maanden de nodige kansen. "In Italië en Frankrijk is veel vorstschade geweest, die de lokale hard- en steenfruitproducties heeft getroffen. Dat zou kansen moeten bieden voor het Nederlandse fruit", aldus de importeur. "Ook met het steenfruit richten we ons op de smaakprogramma's. Dat blijft altijd een strijd tussen de suikers en het uitstalleven. Zo zijn programma's met overzeese pruimen erg lastig in te vullen. Met nectarines lukt dat vanuit Chili en Zuid-Afrika dan weer erg goed."

In het zachtfruitseizoen belevert TripleF Fruit de retailers van Hollandse glasaardbeien, maar binnen het segment vormen de blauwe bessen verreweg de grootste productgroep. "Wij importeren voornamelijk uit Chili, Peru, Zuid-Afrika en Argentinië. Deze markt heeft de afgelopen jaren al een enorme groei doorgemaakt, maar wij voorzien nog een verdere groeipotentie. Was voorheen de 125 grams verpakking de standaard, tegenwoordig is 500 gram heel normaal en ontstaat er zelfs vraag naar kiloverpakkingen."

Voor meer informatie:
TripleF Fruit 
Watermolenweg 6
4191 PN Geldermalsen
+31 88 185 10 00
info@tripleffruit.com  
www.tripleffruit.com