Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
13% minder kilo’s citrus verkocht, maar 11,3% meer inkomsten

Anecoop maakt recordomzet van € 770,5 miljoen

De Spaanse telersvereniging Anecoop heeft in haar Algemene Ledenvergadering de belangrijkste resultaten van het seizoen 2019/20 gepresenteerd aan de vertegenwoordigers van de 72 aangesloten coöperaties en geassocieerde teeltbedrijven van over heel Spanje. Om voor de hand liggende veiligheidsredenen vonden dit jaar zowel de persconferentie als de vergadering met haar leden uit 12 provincies plaats per videoconferentie.

"In veel opzichten hebben we een historisch jaar gekend, ook wat betreft de economische resultaten, want we hebben een recordomzet van € 770,5 miljoen geboekt", vertelde Alejandro Monzón, voorzitter van de organisatie.

Anecoop beschikt over een uitgebreid productassortiment dat bestaat uit citrus, exotisch fruit, ander fruit, verse groenten, convenience producten en wijn. De organisatie is een van de belangrijkste citrusexporteurs ter wereld, met een exportaandeel van 8%, en leider in de export van watermeloenen en kaki, met een aandeel van respectievelijk 15% en 45%.

Resultaten voor de verschillende productgroepen
Citrus: De omzet van deze productgroep is met 11,3% gestegen ondanks het feit dat er in volume 13% minder citrus werd afgezet in vergelijking met het voorgaande seizoen. De prijzen lagen vorig seizoen dus ruim boven die van de voorgaande jaren.

Ander fruit: Met een stijging van 12% in waarde en 10,3% in volume, is deze productgroep de grootste stijger qua volume binnen het productassortiment van Anecoop. Met name de Bouquet pitloze watermeloen en de Persimon Kaki hebben hieraan een flinke bijdrage geleverd.

Groenten: Met een daling van 2,6% in volume en een stijging van 1,7% in omzet lagen de gemiddelde prijzen voor de meeste groenten boven die van het voorgaande seizoen.

Convenience producten: Wat deze producten betreft, is het geen goed jaar geweest, vooral vanwege de sluiting van het horecakanaal en de vervanging van enkele referenties door lokale producties, wat de producenten er toe dwingt om naar antwoorden te zoeken op deze nieuwe situatie.

Biosegment: De voorkeur voor nationale producten heeft ook invloed gehad op het biosegment, dat zijn sterke groei van de voorbije jaren geremd zag. Toch blijft de coöperatie stevig inzetten op zowel biologisch als zero residu, als antwoord op een groeiende vraag naar duurzamer geteelde groenten en fruit.

Belangrijkste markten
Anecoop exporteert momenteel naar 81 landen, waarbij Europa de belangrijkste bestemming is. Binnen Europa is Frankrijk koploper (181.000 ton), gevolgd door de binnenlandse Spaanse markt (172.500 ton) en Duitsland (161.000 ton). Andere belangrijke bestemmingen zijn Italië, Slowakije, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Hongarije en Zweden.

Het rapport over 2019-2020 is beschikbaar op de website van Anecoop.

Voor meer informatie:
www.anecoop.com

Publicatiedatum: