Spanje: DIA ziet netto-omzet in Q1 2021 met 7,3% dalen
De Spaanse retailgroep DIA rapporteerde een netto-omzet van € 1,69 mld in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, een daling van 7,3% jaar-op-jaar. De Spaanse tak van het bedrijf boekte een omzet van € 1,05 mld, een daling van 1,4%, terwijl Portugal de enige markt was die groeide met een omzet van €148,9 mld (+0,7%). DIA's afdelingen Brazilië en Argentinië kenden de sterkste daling met een omzet van respectievelijk € 251,5 mln (-28,5%) en € 235,8 mln (-16,3%).
Bron: esmmagazine.com
Auchan legt in 2021 meer nadruk op biologische assortiment in Frankrijk
In een interview met de plaatselijke vakpublicatie Lineaires heeft José Da Silva Neves, manager van Auchan Retail, besproken hoe de retailer de omzet van zijn biologische assortimenten wil stimuleren. Hij legde uit dat de retailer ernaar streeft zijn biologische assortiment met 20% uit te breiden en exclusieve producten van zowel merkproducten als huismerkproducten toe te voegen om te proberen nieuwe klanten aan te trekken. Door de uitbreiding zullen er ongeveer 100 huismerk SKU's worden toegevoegd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Rusland: Yandex plant introductie van boodschappenbezorgdienst in Parijs
Yandex is van plan om zijn e-grocery bezorgdienst in het tweede kwartaal in Europa te introduceren, na de roll-outs in Rusland en Israël. Het aanbod van ongeveer 2.500 soorten goederen vanuit lokale opslagplaatsen wordt binnen 10-15 minuten na ontvangst van een bestelling via een app bezorgd. Yandex zal in het centrum van Parijs van start gaan onder de merknaam Yango Deli. Het Russische bedrijf levert diensten in 17 landen, waaronder Finland, Estland, Letland en Litouwen. Het is ook van plan om in het derde kwartaal van dit jaar e-grocery bezorgdienst in Londen te introduceren.
Bron: retailtechinnovationhub.com
Duitsland: Globus Group boekt omzet van € 3,92 mld in eerste helft 2020/21
De Duitse retailer Globus Group heeft de eerste helft van zijn boekjaar 2020/21 afgesloten met een omzet van € 3,92 mld, ondanks de uitdagingen die de Covid-19-pandemie met zich meebrengt. De EBIT voor de 6 maanden eindigend op 31 december 2020 bedroeg € 194,3 mln. In de loop van het kwartaal heeft Globus een Click & Collect-dienst geïntroduceerd, die nu in 4 markten beschikbaar is. De retailer kreeg ook de goedkeuring om tot 24 Real hypermarkt locaties in het land over te nemen.
Bron: esmmagazine.com
Brits on-demand supermarkt Beelivery haalt € 5,2 mln binnen om zijn activiteiten te versnellen
De Britse supermarkt Beelivery heeft een investering van € 5,2 mln binnengehaald om zijn positie als leider in het marktsegment voor de bezorging van levensmiddelen verder te versterken. De investeringsronde werd geleid door UKTV Ventures en GreenBank Capital, een zakenbank die genoteerd is op de Canadese effectenbeurzen. Het nieuwe fonds zal Beelivery in staat stellen zijn bedrijfsstrategie te versnellen, aangezien het 450.000 nieuwe klanten wil verwerven in de komende 2 jaar.
Bron: uktech.news
Britse M&S verhoogt online capaciteit met tweede opslagruimte
De Britse retailer Marks & Spencer gaat zijn online capaciteit vergroten door een nieuw geautomatiseerd online opslagcentrum te bouwen in zijn bestaande distributiecentrum in Bradford, Noord-Engeland, aldus het bedrijf. M&S zei dat de uitbreiding 300 nieuwe banen zou creëren. De Covid-19-pandemie heeft de trend naar meer digitaal winkelen versneld: de online-afzet van M&S is in de eerste helft van het jaar 2020-21 met 34% gestegen.
Bron: reuters.com