Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het mantra voor deze fusie is 'samen beter'

United Fresh en PMA gaan fuseren

Op 31 maart kondigden de United Fresh Produce Association en de Produce Marketing Association aan dat de twee verenigingen vanaf 1 januari 2022 samen zullen gaan om één wereldwijde vereniging te vormen. Op 1 april gaven Tom Stenzel en Cathy Burns antwoorden op vragen over hoe het proces eruitziet en wat dit betekent voor de leden van de AGF-sector wereldwijd. Ze hebben het proces tot dusver besproken, evenals de doelstellingen, de tijdlijn, het wereldwijde bereik van de nieuwe vereniging en waar de sector in de komende maanden naar uit kan zien.

Als start van de bijeenkomst hadden bestuursvoorzitters Michael Muzyk en Dwight Ferguson een paar opmerkingen. "We hebben hier de mogelijkheid om iets te doen dat al eerder is geprobeerd en ik ben blij om te zien dat het nu allemaal bij elkaar komt. Samen beter zal het nieuwe mantra zijn en dit is een hele nieuwe situatie, niet dezelfde situatie met een ander leiderschap. We gaan de sector helpen en ondersteunen, veranderingen stimuleren en de consumptie van groenten en fruit in Amerika en wereldwijd vergroten," zegt Muzyk. Ferguson voegt daaraan toe: "Dit gaat echt om het creëren van meer waarde voor leden van zowel United als PMA. Beide verenigingen hebben daarin een lange traditie en door samen te gaan kunnen we dit in de toekomst zelfs nog beter doen."


 
Het proces tot dusver
Alhoewel de sector hier pas een paar dagen van op de hoogte is, zijn Stenzel en Burns al zes maanden in gesprek over deze stap. "Cathy en ik werken hier al lange tijd aan, ook aan zaken als voedselzekerheid en het uitrollen van een ethisch kader. Toen de relatie groeide, konden we dit gesprek aangaan en elkaar vragen of we samen eventueel beter zouden kunnen zijn. Al heel snel kwamen we erachter dat we een gedeelde visie hebben," zegt Stenzel. Burns voegt eraan toe: "We hebben onze zeven kernstrategieën heel snel op elkaar af kunnen stemmen. Er moet nog veel werk worden verzet, maar de sleutel ligt in het leveren van services waar de sector behoefte aan heeft en dat op een betekenisvolle manier doen."

De pandemie was niet direct een factor die aan dit besluit heeft meegedragen, maar het had wel invloed. Stenzel zegt: "Het ging er niet om wat er met onze verenigingen gebeurde tijdens de pandemie, maar om wat er in de sector gebeurde en met onze leden. Het stimuleerde ons om te zien of er meer was wat we voor onze leden en de sector als geheel zouden kunnen doen. Er kan nog veel gedaan worden om de consumptie van versproducten te vergroten en de winstgevendheid voor onze leden te verhogen. Dat is ons doel met deze fusie." Burns is het daarmee eens: "De pandemie heeft ervoor gezorgd dat het gesprek sneller op gang kwam, maar de relatie die Tom en ik hebben opgebouwd is de drijvende kracht geweest achter het besluit."
 
Groter bereik wereldwijd
PMA heeft momenteel al locaties over de hele wereld en het plan is dat die actief blijven en mogelijk nog uitgebreid worden op een wereldwijde schaal. "We hebben een goede vertegenwoordiging in Zuid-Afrika, Brazilië, Chili, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland en we zijn begonnen in China. We behouden deze structuren absoluut, omdat ze belangrijk zijn voor ons bereik wereldwijd. Ze zijn vooral belangrijk omdat we als wereldwijde vereniging tegemoet moeten komen aan de behoeften van lokale markten en de aanwezigheid van lokale bedrijven moeten versterken. Hopelijk kunnen we onze aanwezigheid ook uitbreiden naar andere landen. Ik denk dat de nieuwe vereniging hier verbeteringen in zal kunnen brengen," deelt Burns.

Stenzel voegt eraan toe: "Vanuit Amerikaans perspectief is het ook belangrijk om een goed zicht te hebben op de internationale regelgevingssystemen, zoals die van de VN of de WHO. Het is heel waardevol om een bredere, internationale blik te hebben en geharmoniseerde standaarden op te stellen waar al onze leden zich aan kunnen houden. Een derde van onze bestuursleden bevinden zich in andere werelddelen en ze hebben het bericht over de fusie allemaal met enthousiasme ontvangen. Daarom zijn we ervan overtuigd dat deze fusie positieve dingen zal brengen voor de wereldwijde gemeenschap."
 
Verwachtingen voor de komende maanden
De nieuwe vereniging ziet officieel op 1 januari 2022 het licht. Tot die tijd werken United Fresh en PMA hard aan het uitwerken van alle plannen voor de nieuwe vereniging. Ook plannen en organiseren ze verschillende evenementen. "Als het mogelijk is willen we over een paar maanden onze United Fresh-beurs houden in Los Angeles. We hebben nog steeds de hoop dat dat kan en hebben regelmatig contact met de autoriteiten daar. Tot nu toe kunnen ze nog niet bevestigen dat we een grote indoorbijeenkomst kunnen organiseren. We kunnen altijd het evenement verplaatsen naar een andere plek; er heeft onlangs op succesvolle wijze een Viva Fresh-beurs plaatsgevonden in Texas, dus we weten dat dit mogelijk is. We doen ons uiterste best om ergens op een bepaald moment in juni samen te kunnen komen," zegt Stenzel. 

In de tussentijd staat de beurs PMA Foodservice Delivered op de planning voor juli in Monterey. "We hebben al ontzettend veel reacties ontvangen," zegt Burns. "Fresh Summit vindt ook fysiek plaats in oktober en het aantal exposanten tot nu toe ligt op hetzelfde niveau als in 2019. Nadat er zo lang gebruik is gemaakt van digitale methodes wil de sector weer fysiek samenkomen en we willen dat mogelijk maken."
 
Stenzel en Burns willen in oktober tijdens Fresh Summit op het podium hun concrete plannen delen voor de officiële lancering van de nieuwe vereniging.

Voor meer informatie:
Mary Coppola
United Fresh Produce Association
+1 202 303 3425
mcoppola@unitedfresh.org 

Siobhan May
Produce Marketing Association
+1 302 781 5855
smay@pma.com 

Publicatiedatum: