Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinees tuinbouwplatform Pinduoduo wil 's werelds grootste online foodretailer worden

Pinduoduo is een van de snelst groeiende consumenten-internetbedrijven in China en heeft in slechts zes jaar bijna 800 mln actieve kopers bereikt. Het is ook het grootste tuinbouwplatform van het land, dat in 2020 voor zo'n € 35 mld aan tuinbouwbestellingen heeft afgehandeld. Het bedrijf heeft zich nu voorgenomen om 's werelds grootste foodretailer te worden.

Chen Lei, directeur van Pinduoduo, rekent erop dat de voortdurende vervaging van de grenzen tussen de online en offline wereld nieuwe kansen zal bieden. Chen is er zo van overtuigd dat het internet de manier waarop mensen met elkaar omgaan en zich gedragen zal veranderen, dat toen Pinduoduo in 2015 startte het team een technologieplatform bouwde dat alleen voor mobiele apparaten was bedoeld.

Zijn inschatting is tot nu toe juist gebleken. Een recent voorbeeld is de sterke toename van online boodschappen doen. In China is boodschappen doen op traditionele markten een diepgewortelde gewoonte. Huishoudens deden dagelijks boodschappen, waarbij ze alleen kochten wat ze nodig hadden voor die dag of de volgende paar dagen. Dat veranderde met Covid-19 toen winkelen op drukke markten een potentieel gevaar voor de gezondheid werd.

De lockdowns en de daaropvolgende veranderingen in de dagelijkse routine hebben meer consumenten in China ertoe aangezet boodschappen te bestellen via mobiele apps. Sommige analisten schatten dat de online foodretailmarkt tegen 2023 meer dan € 100 mld waard zou kunnen zijn.

Om in te spelen op deze nieuwe vraag naar snelle en betaalbare boodschappen heeft Pinduoduo Duo Duo Grocery geïntroduceerd, een dienst die de volgende dag een lijst met producten en boodschappen van lokale teeltbedrijven en leveranciers aan consumenten in dezelfde regio aanbiedt. Consumenten plaatsen hun bestelling via de Pinduoduo app voor 23:00 uur en halen hun bestelling de volgende dag na 16:00 uur op bij afhaalpunten in de buurt van hun huis. Het hele proces verkort de tijd voor producten om van teler tot tafel te komen van een paar dagen tot minder dan 24 uur.

"We hebben zes jaar geleden ingezien dat digitaal de enige manier is om verder te gaan. Daarom zijn wij het enige grote consumenteninternetbedrijf ter wereld dat alleen mobiel is. Het mobiele internet transformeert fundamenteel de manier waarop mensen met elkaar omgaan," zegt Chen, die de hoofdarchitect was van Pinduoduo's platform. "Deze digitale revolutie breekt nu de muren af tussen de fysieke en digitale wereld. Omdat we in dit nieuwe tijdperk alleen een digitaal product zijn, zitten we in een goede positie om te profiteren van de kansen die door elke gedragsverandering worden geboden. We zijn nu het grootste tuinbouwplatform in China en we hopen dat Pinduoduo op een dag de grootste foodretailer ter wereld kan worden."

Om het doel te bereiken om 's werelds grootste foodretailer te worden, investeert Pinduoduo in het bouwen van een op tuinbouw gerichte logistieke infrastructuur die het bedrijf ziet als een struikelblok om te voldoen aan twee belangrijke en tegenstrijdige eisen van consumenten: snelheid en kosten. Met andere woorden, consumenten willen zowel een snelle levering als lage prijzen. De meeste e-commerceplatforms, waaronder Amazon, rekenen extra voor versnelde verzending.

Een bijkomend probleem is dat het huidige logistieke systeem voor expreszendingen in China over het algemeen ontworpen is voor stevige producten, die bestand zijn tegen een ruwere behandeling en dagen onderweg zijn, vaak onder barre weersomstandigheden. Versproducten zijn daar veel slechter tegen bestand en bederven veel meer, vooral tijdens de zomermaanden.

Pinduoduo ziet de oplossing in een op de tuinbouw gerichte logistieke infrastructuur die geschikt is voor de behandeling van kwetsbare kort houdbare waren. Een ander belangrijk onderdeel van de vergelijking is het verkorten van de tijd van teler tot bord, wat wordt bereikt door Pinduoduo's eigen technologie in het voorspellen en matchen van het lokale aanbod met de consumentenvraag. Hoe nauwkeuriger Pinduoduo kan bepalen wat beschikbaar is qua aanbod en het matchen met de vraag in de buurt, hoe minder tijd de producten erover doen om de klant te bereiken, wat resulteert in minder bederf en achteruitgang van de kwaliteit.

Dit model heeft een extra voordeel voor telers die bladgroenten en andere kwetsbare tuinbouwproducten telen. Lokale handel heeft het potentieel om deze telers dichter bij de consument te brengen, waardoor ze een extra optie hebben ten opzichte van afzet aan groothandelsinkopers zoals supermarkten. Door de inefficiënties uit de toeleveringsketen te halen, kunnen telers meer geld krijgen voor hun werk, terwijl consumenten besparen op hun boodschappenrekening.

Publicatiedatum: