Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Covid-19 onttroont de derde grootste Spaanse retailer en ontketent een prijzenoorlog

Covid-19 had een onverwacht effect op de Spaanse retail. Spaanse consumenten gaven 3,1 miljard euro meer uit bij supermarkten in vergelijking met 2019. Veranderende consumentenpatronen in 2020 verstoorden de aloude rangschikking van de drie grootste levensmiddelendetaillisten in Spanje: Mercadona, Carrefour en DIA. Retailer Lidl verving DIA als de nieuwe derde retailer op de ranglijst. Overspoeld door een ongekend aantal klanten in dit nieuwe post-Covid-scenario, vechten de supermarkten in Spanje nu om een groter aandeel van de klanten te bemachtigen, waarbij sommige ketens, waaronder ook Aldi, een prijzenoorlog zijn begonnen die naar verwachting in 2021 zal voortduren.

Deze oorlog, die tot dusver onopgemerkt is gebleven, is een strijd om het geld dat consumenten bewuster in supermarkten uitgeven. Lidl en Aldi hebben de eerste stap gezet. De eerste die toesloeg was Aldi, die zijn prijzen met 0,75% ten opzichte van 2020 verlaagde. Lidl volgde onmiddellijk en kondigde kortingen tot 50% aan op 15% van zijn producten. Meer recentelijk volgden Carrefour, Alcampo, Eroski en Supercor, met een minder agressieve strategie, maar zij sluiten zich aan bij de trend van prijsverlagingen in specifieke categorieën en loyaliteitsprogramma's voor consumenten.

Ondertussen houdt Mercadona zich afzijdig, althans voorlopig. Volgens deskundigen lijkt de strategie van Mercadona meer gericht op het terugwinnen van het marktaandeel in de verkoop van versproducten, de ontwikkeling van de afhaalrestaurants en de uitbreiding van het aantal winkels in heel Spanje, dan op het verlagen van de prijzen.

In 2008, tijdens de laatste zware economische recessie in Spanje, toen Mercadona de prijsstrategie gebruikte om marktaandeel te winnen, was er geen directe concurrentie zoals die van Lidl en Aldi vandaag de dag. De Duitse ketens zijn meer gewend aan een omgeving met harde kortingen.

Lees hier het hele USDA-artikel.

Publicatiedatum: