Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Wright - Davis Worldwide

"Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit de meest uitdagende tijd is geweest in al mijn jaren in de fruitsector"

Davis Worldwide is een Brits-Nederlands bedrijf dat jaarrond groenten en fruit im- en exporteert. Veel van de producten zijn zeer bederfelijk. Sinds het Brexit-akkoord op 1 januari in werking is getreden, heeft het bedrijf zich een weg moeten banen door een zee aan administratie om haar producten vanuit het VK naar Europa te kunnen exporteren.

Mark Wright, senior commercial manager bij Davis, zegt dat dit de meest uitdagende tijd is geweest die hij tot nu toe heeft meegemaakt in de tien jaar dat hij in de sector werkzaam is. 

“Het grootste probleem bij de export na 1 januari was weten waar te  beginnen," begint Mark. "De website van de overheid gaf geen duidelijk adviezen over welke documenten nodig waren voor welke landen en wie men hiervoor moest benaderen. We hadden fruit dat naar Nederland en Ierland moest dus we gingen in overleg met klanten en inklaringsagenten om te vragen of zij dit wisten. We kregen van iedereen weer wat anders te horen."

Davis werkt met waardevolle producten, zoals kersen, die tot wel €56 per doos kunnen kosten. Het is dan ook cruciaal om deze snel naar de verschillende bestemmingen te kunnen verladen. 

"We waren zo goed mogelijk voorbereid en dachten dat we wisten waar we moesten beginnen. Ik heb contact gezocht met ons lokale DEFRA-kantoor, dat geweldig geholpen heeft. Ik was niet ver gekomen zonder hen. Zij wezen mij op het EDOMERO-systeem, waarmee men inspecteurs in kan huren om producten te controleren en die fytosanitaire certificaten kunnen verstrekken. Je moet ze echter zeven dagen van tevoren al informeren en wanneer je werkt met verse AGF  dan is dit op zijn minst een uitdaging te noemen."

Zelf het inloggen in het EDOMERO-systeem was niet gemakkelijk, zo stelde Mark proefondervindelijk vast. De informatie die hij had ontvangen, werkte niet in het systeem, maar met een beetje hulp van het lokale DEFRA-kantoor lukte het hem uiteindelijk om in te loggen. Toch was dit best moeilijk en was er vanuit de regering nauwelijks informatie over beschikbaar. 

Exportverklaring
“Onze expediteur vertelde ons dat we een exportverklaring nodig hadden maar ook hierover ontbraken de richtlijnen over waar en bij wie we deze konden krijgen. Onze expediteur slaagde er niet in, ondanks dat deze aanvankelijk aangegeven had dit wel te kunnen doen. Uiteindelijk heeft een bedrijf waar we eerder mee samengewerkt hebben ons geholpen maar veel andere bedrijven nemen geen nieuwe klanten meer aan vanwege achterstanden."

Uiteindelijk beschikten we dan toch over alle certificaten die we nodig hadden om onze producten naar Nederland en Ierland te exporteren. We kregen onze vracht door de douane en naar onze vestiging in Nederland. Toen de KCB de vracht echter kwam controleren, hielden ze deze tegen omdat ze niet tevreden waren over de fytosanitaire documenten die in het VK waren verstrekt. Zij wilden de originele documenten zien van toen de vracht naar het VK was verladen. Deze zijn volstrekt irrelevant omdat er nieuwe certificaten uit waren gegeven. Dit probleem kon wederom met de hulp van DEFRA worden opgelost." 

"Aanvankelijk hadden we een heleboel documenten nodig maar we zijn erin geslaagd om dit wat terug te brengen omdat we nu al wat meer weten. We zijn van het simpelweg reserveren van het transport naar een situatie gegaan waarin we talloze mensen moeten raadplegen om de vele documenten te bemachtigen die nodig zijn om een vracht te verladen. Alles is ineens erg ingewikkeld geworden."

Wanneer een order wordt gewijzigd dan is dit ook een probleem. Er moet dan een nieuwe aangifte worden ingediend. Mark heeft ontdekt dat het geen probleem is als je meer aangeeft en minder verzendt  maar dat wanneer je meer verzendt en de extra vracht niet geïnspecteerd is er nog een exportcertificaat nodig is en dit geldt ook voor de fytosanitaire certificaten. 

Vervoerders en groupagezendingen
Er zijn ook problemen met het vinden van vervoerders, waarvan de meesten niet bepaald staan te trappelen om naar Europa en Ierland te gaan, met name met groupagezendingen. Exporteurs zien zich dus gedwongen om twee of drie pallets als volledige lading te verzenden en dat jaagt de kosten uiteraard op."

"Het schokkende was dat sommige grote vervoerders, waarvan het leek dat zij hun zaakjes op orde hadden en die voor Brexit aan hadden gegeven er klaar voor te zijn, weigerden om zendingen te accepteren omdat ze de inklaring van groupagezendingen naar Ierland niet voor elkaar kregen."

“We hebben een manier gevonden om onze Ierse klanten te bevoorraden maar dat betekent wel dat we onze AGF naar Nederland moeten exporteren, het daar moeten overladen met behulp van ons zusterbedrijf Davis Europe BV (dat ook vooruit liep op de Brexit-perikelen en verhuisde naar een nieuwe locatie in Ridderkerk), waarna onze klanten het ophalen en naar Ierland verladen. Het is een bizarre manier die de kosten voor iedereen opdrijft en ook extra belastend is voor het fruit.  

“Het blijkt dat mensen die de inklaring in Ierland doen niet precies weten wat ze nu eigenlijk moeten controleren. Eén lading kwam er probleemloos doorheen maar een andere lading, die via een andere expediteur werd ingeklaard, en van dezelfde documenten vergezeld ging, kwam er niet doorheen. Er is geen eenduidigheid."

EUR1-certificaat 
Er is ook een situatie ontstaan, waarin een product dat bijvoorbeeld vanuit Chili naar het VK of Nederland wordt geïmporteerd met een EUR1-certificaat vrijgesteld is van heffingen in plaats van een 12%-tarief. De Nederlandse autoriteiten zullen het originele EUR1-certificaat niet accepteren en aangezien het product niet in het VK is 'geproduceerd' kan er door de Britse autoriteiten geen nieuw EUR1-certificaat worden uitgegeven, waardoor er een tarief van 12% geldt."

"Dit is een onwerkbare situatie die we onder de aandacht van zowel de Britse als Nederlandse autoriteiten hebben gebracht. Dit zet deze sector, waar de marges toch al klein zijn, extra onder druk. Met name kleinere ondernemingen, zoals wijzelf, kunnen zo niet concurreren met andere leveranciers. We hopen dat de situatie zal verbeteren maar ik zie er de komende maanden eigenlijk nog geen verandering in komen. Het oplossen van de problemen met betrekking tot groupagezendingen zal ook de nodige tijd vergen. DEFRA hanteert een zekere mate van flexibiliteit met betrekking tot producten die het VK inkomen maar dit lijkt niet het geval te zijn in Europa. 

Toekomst
“Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit de meest uitdagende tijd is geweest in alle jaren dat ik in de fruitsector werk. Binnen alle processen waren er problemen. We zijn nu aanbelandt bij onze tiende exportzending en al doende merken we dat het makkelijker wordt. We hebben de zaken gestroomlijnd omdat we nu weten wie welke verklaringen nodig heeft en wanneer."

Mark werkt aan een gids waarin staat wat er allemaal nodig is om een product naar de EU te expoteren en heeft al 20 punten genoteerd, Hij verwacht echter dat dit er wel 30 of 40 zullen zijn tegen de tijd dat hij alles op papier heeft staan. 

 

Voor meer informatie: 

Mark Wright​
Davis Worldwide
Tel:  +44 1205 761822
mwright@davisworldwide.co.uk 
www.davisworldwide.nl    

Publicatiedatum: