Färm lanceert duurzaamheidsindicator om ethisch gedrag te stimuleren

Färm, de Belgische keten van biowinkels, lanceert een duurzaamheidsindicator om consumenten te stimuleren anders te gaan eten. Deze indicator geeft in een oogopslag een analyse van de maatschappelijke impact van elk verkocht product. 

Sinds het ontstaan in 2013 promoot Färm duurzame voeding en landbouw. Met zijn duurzaamheidsindicator Färmoscoop zet deze Belgische coöperatie nog meer in op de waarden en het gedrag waar ze belang aan hechten: lokale, biologische en ethische productie, transparantie, onder de globale vlag van duurzaamheid. "In onze wereldvisie betekent consumeren stemmen. De maatschappelijke uitdaging achter Färmoscoop is de consument in staat stellen zich de waarde van de producten weer volledig toe te eigenen. En dat niet alleen via de gebruikelijke betekenis van prijs; maar ook en vooral in termen van positieve impact op de wereld. De consument kan vanaf nu bewuste keuzes maken en actief bijdragen aan de wereld van morgen", legt Alexis Descampe, medeoprichter van de coöperatie Färm, uit.

"Dit duurzaamheidsprogramma, de Färmoscoop, heeft als doel meer ethisch gedrag te stimuleren. We hopen dat dit voorbeeld ook andere actoren inspireert tot verandering, zelfs voorbij onze grenzen", wenst Alexis. 

Dankzij de informatie die op het etiket van een product staat, kan de klant begeleid worden in zijn keuze. De mate van duurzaamheid van dat product staat erop als een eenvoudig cijfer, dat we de Färmoscore noemen, en je vindt het op elk etiket van een voedingsproduct terug. Je vindt er ook waar het geproduceerd is of verwerkt is, en welke andere labels het heeft. Al deze informatie vind je ook terug op het kassaticket, zodat iedereen zich bewust kan worden van zijn positieve impact en de evolutie daarvan.

11 criteria onder het vergrootglas

  1. Voor producten uit de biolandbouw: 
    Alle producten bij Färm zijn bio of in omschakeling. Ze krijgen dus allemaal +I punt, behalve enkele uitzonderingen zoals zout, water of producten van wilde oorsprong (deze bestaan niet in bio).
  2. Voor niet-beursgenoteerde merken: 
    Een van de pijlers van ons Product Handvest. Zo kiezen we voor beslissingen die genomen worden in het algemeen belang en niet voor dat van de aandelenkoers. 99,9% van onze producten hebben op die manier minstens 2 punten.
  3. Aan Belgische bedrijven: 
    Die we ondersteunen om op die manier het economische weefsel van België te versterken.
  4. Voor Belgische productie en verwerking:
    We kiezen voor ondernemers die hun producten een echte meerwaarde geven. Verpakkers hebben zeer goede producten maar geven ze minder meerwaarde.
  5. Voor producten die voor 80% Belgische ingrediënten bevatten:
    We willen gaan voor lokale producten en op die manier de ecologische impact verlagen en de veerkracht van ons grondgebied versterken.
  6. Voor Belgische of Europese merken die de oorsprong van elk ingrediënt duidelijk vermelden: 
    Wij willen de transparantie bevorderen door merken te bevoordelen die zich inzetten om het land van oorsprong van hun ingrediënten zo dicht mogelijk bij huis te kiezen.
  7. Voor merken in het bezit van de producent zelf of samenwerkend met een gekende keten: 
    De producent die zijn producten transformeert, garandeert ons een betere traceerbaarheid en profiteert rechtstreeks van de toegevoegde waarde die ze krijgen. De gekende ketens zijn ook voorstander van solide partnerschappen en een eerlijkere prijs. omdat ze op middellange en lange termijn onderhandelen. Zo stellen ze de producenten in staat om door het merk te worden gesteund.
  8. Voor producten die verder gaan dan het biolabel:
    We willen de aandacht vestigen op producenten die verder gaan dan de eisen van het Europese biolabel. Sommige labels houden ook rekening met aspecten zoals de correcte prijs en/of de oorsprong van de producten zoals Demeter, Fairtrade, Nature & Progrès....
  9. Voor onbewerkte en minder energieverslindende producten:
    We geven de voorkeur aan producten die minder grondstoffen verbruiken, producten dus die weinig of niet bewerkt zijn en vegetarisch.
  10. Voor producten met statiegeld of voor 90% in papier:
    We gaan voor nog minder verpakkingsafval.
  11. Voor producten in bulk:
    Proficiat, je beperkt het verpakkingsafval sterk gebruikmakend van je eigen verpakkingen of onze papieren/ katoenen zakjes. 

Elk product is geanalyseerd op basis van deze 11 criteria, en daardoor kan iedereen begrijpen wat de ecologische, economische en maatschappelijke uitdagingen van een product zijn.

Een engagerend en motiverend programma
Färm zal bovendien een getrouwheidssysteem op poten zetten dat aankopen met een hoge duurzaamheidsscore extra beloont. Het zal ook interactieve uitdagingen organiseren in de trant van "Tournee Minérale" en "Dagen zonder vlees". "We zijn overtuigd dat een voedingsomslag alleen maar duurzaam verankerd kan zijn wanneer je het op een positieve en niet-culpabiliserende manier aanpakt. We ontwikkelden daarvoor een enthousiasmerende communicatie- en engagementsprogramma", besluit Alexis Descampe.

Voor meer informatie: www.farm.coop


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven