Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grant Jacobs - HelloChoice

Transparante handel geeft kopers en verkopers meer macht

Wanneer je je registreert op HelloChoice, een online business-to-business platform voor agrarische producten, word je als nieuwe gebruiker, en nu dus ook lid van de groeiende HelloChoice-stam, welkom geheten met de groet 'Hello Freedom'. 

"We bieden onze kopers zoveel mogelijk keuze. Zij willen altijd zo efficiënt mogelijk de beste producten tegen de beste prijzen inkopen, terwijl telers op hun beurt zoveel mogelijk kopers proberen te bereiken met producten voor de beste prijzen," legt Grant Jacobs uit, die samen met Graeme Jarvie in 2018 HelloChoice oprichtte. 

Achterste rij: Graeme Jarvie (medeoprichter), George Harris (handelsadviseur), Rohan Orford (macadamiaspecialist). Op de voorgrond: Grant Jacobs, directeur en medeoprichter (foto's  HelloChoice)

Maakt giswerk bij zoeken naar verkopers en afnemers overbodig
“Aangezien we online actief zijn, vallen belemmeringen op het gebied van tijd en ruimte weg. Wat er nu gebeurt, is dat wanneer een koper op zoek is naar een product, hij of zij bij zeventien groothandels-markten langs moet of 500 telers moet benaderen om producten in te kopen. Dit is nogal een uitdaging. Vanuit het gezichtspunt van de verkopende partij is het zo dat deze moet gissen waar de afnemers te vinden zijn waardoor dagelijks de vraag rijst waar de producten het best heen kunnen worden gestuurd."

De interesse in het platform is enorm toegenomen en dat geldt voor het gehele spectrum aan producten. Hij merkt op dat dagelijks acht tot twaalf nieuwe gebruikers zich registreren. 

HelloChoice brengt deze partijen met elkaar in contact in een virtuele omgeving waar transparantie essentieel is. "We laten de verkoper weten wie de koper is. Telers weten veelal niet wie de afnemers van hun producten zijn en ontvangen daarom ook geen feedback. We maken interactie tussen kopers en verkopers mogelijk, zodat een koper een teler terugkoppeling kan geven over bijvoorbeeld een verpakking, hetgeen met het oog op productontwikkeling en klantenservice erg belangrijk is."

Onnodige transport van versproducten verminderen
De toeleveringsketen wordt geoptimaliseerd omdat momenteel versproducten het gevaar lopen vanaf teeltbedrijven vervoerd te worden terwijl er nog geen zekerheid bestaat over het feit of ze verkocht worden en wat de prijzen zullen zijn. Bij HelloChoice worden producten alleen verladen wanneer ze verkocht zijn. 

Grant wijst op de onzinnigheid van het vervoeren van bederfelijke producten door heel het land ongeacht de locatie van de verkoper en koper, waarmee waardvolle dagen van de houdbaarheid afgaan. 

"In plaats dat een product eerst naar een centraal depot gaat en vervolgens naar de ontvanger hoort men ook verhalen dat een product van een teeltbedrijf dat 50 km verderop ligt, werd ingekocht op een markt die op 500km afstand ligt."

Via HelloChoice hebben koper en verkoper inzicht in welke producten er waar in het land te koop zijn.

 

Fruit dat wordt aangeboden via de Buy-It-Now (BIN)-marktplaats op het HelloChoice-platform

Iedere acht maanden verdubbeling van de handel
Het platform bestond onlangs twee jaar, waarin de handel iedere acht maanden verdubbelde. 1.400 gekwalificeerde kopers en verkopers maken gebruik van het systeem.

"De meeste kopers zijn onafhankelijke retailers en groothandelaren die sneller beslissingen kunnen nemen dan grote retailers met omslachtige inkoopprocedures," zegt Grant. "Zij zijn vaak prijsgevoeliger en -bewuster dan de grote ketens," merkt Grant op. Agenten van een keten als Spar maken eveneens gebruik van HelloChoice. 

"Er is ook sprake van een redelijke toename van kleinschalige en opkomende telers in KwaZulu-Natal, waarvan het merendeel groentetelers, hoewel de connectiviteit en zelfs de dekking van het mobiele netwerk voor telers in landelijke gebieden een probleem kan vormen.

Efficiënt biedingsproces
Iedere morgen vindt er een veiling plaats. Een verkoper biedt een product te koop aan met een startprijs, waarop de kopers kunnen reageren. Een prijscalculator helpt de teler bij het bepalen van de telersprijzen, in combinatie met de seizoensrichtprijzen. 

Wanneer een koper meer nodig heeft dan kan hij of zij na de veiling meer inkopen. HelloChoice verzorgt de administratie en facturering voor de telers. 

De landingspagina voor verkopers op het HelloChoice-platform

“We betalen telers binnen 24 uur, en bieden hen dus een snelle kasstroom en doorloopcyclus. We maken het makkelijk en snel."

De marge op het platform hangt af van het product en de omvang van de transactie, en varieert tussen de 1,5% (voor bulk producten zoals suiker en vlees) tot 7,5% voor speciale producten met een laag omzetvolume (dragonfruit en kruisbessen).

Verse AGF is hun voornaamste handel maar toen een aardappelteler uit hun databasis hen vroeg om ook zijn gedroogde bonen te verkopen, hebben ze het productaanbod uitgebreid. 

Kwekerijproducten: een nieuwe toevoeging aan HelloChoice
Recent is het platform ook begonnen met het aanbieden van kwekerijproducten. Dit op verzoek van telers die moeite hadden om bepaalde producten uit dit segment in te kopen. Grant vertelt over een afnemer in Botswana die op zoek was naar macadamiabomen en die door een vriend uit het VK op HelloChoice werd geattendeerd. 

"We konden de koper uit Botswana, die geen macademiakwekerijen in Zuid-Afrika kende, met een kweker in contact brengen en de bomen werden vorige maand in Botswana geleverd. Dit is maar één van de praktijkvoorbeelden dat laat zien hoe ons netwerk kan helpen omdat het digitaal is."

“Zodra het digitaal is, staat niets grensoverschrijdende handel meer in de weg," zegt Grant. Het platform ontvangt steeds meer verzoeken (met name naar granen, gedroogde rode bonen en noten) uit andere landen in Afrika. 

 

Bekijk het HelloChoice Potato Playbook hier: https://www.youtube.com/watch?v=KX-G9zAjGyw

Voor meer informatie: 
Grant Jacobs
HelloChoice
Tel: +27 33 815 1036
Email: connect@hellochoice.co.za
https://www.hellochoice.co.za/

Publicatiedatum: